Hoppa till innehåll

5 källor till inspiration i årets påskägg

Susanne Hägvall

Inför jul delade vi med oss av några smakprov på insiktsfulla och användbara blogginlägg och artiklar om B2B-marknadsföring som vi inspirerades av under 2013. Nu när påskhelgen stundar tänkte vi att det kunde passa att fylla på med lite andra typer av inspirationskällor. Glad påsk!

Case video: Aamplify Buyer Persona Case Study – Deloitte Private

I den här filmen berättar Cassandra Worrall, Head of Marketing and Communications på Deloitte i Nya Zeeland kort om deras personaanalys och hur de format sitt erbjudande och huvudbudskap utifrån det. Filmen är också ett bra exempel på hur du kan jobba med casefilmer i ditt content marketing-arbete. Filmade kundcase får ofta ett mycket bra genomslag och blir ett utmärkt element att lägga upp på den egna siten.

Ett annat svenskt exempel på filmat kundcase är denna, som vi för några år sedan var med och tog fram på uppdrag av Google Enterprise i samarbete med produktionsbolaget Grundlig:

Case video: Google Apps – Axstores

Här berättar Martin Thell, dåvarande CIO på Axstores, om hur det gick till när företaget valde att ”go Google”, det vill säga implementera Googles molntjänst för företag Google Apps.

Inspirations/kunskapsvideo: Neil Rackham – The Buying Cycle Today

Neil Rackham, Professor of Professional Selling, föreläsare och författare till Spin Selling berättar om hur och varför ”Selling itself is changing!” och hur det påverkar din marknadsföring. Filmen är från 2012, men citaten och insikterna är fortfarande högaktuella. ”So what the buyer’s looking for there, is not differences between products — but differences between how they are being sold.”

Inspirationsvideos är ett utmärkt sätt att bygga kunskapsledarskap. Instruktionsfilmer är ett annat område som har vuxit starkt de senaste åren. Ju fler tillfällen, och kanaler du får möjlighet att sprida ditt budskap, desto bredare genomslag.

Podcast: Malin Sjöman about content marketing for B2B companies

I höstas blev vi på Crescando inbjudna till marketing automation-företaget Leadsius podserie Ask the Expert för att prata om utmaningarna inom B2B-marknadsföring och hur företag kan möta dessa utmaningar med ett målmedvetet content marketing-arbete. I podden beskriver Malin Sjöman hur du kommer igång, undviker fallgroparna, om vikten av att ha en plan och hur några andra företags content marketing-resa har sett ut. ”Start with a small project and grow as you learn!”

Att lyssna till poddar är ett enkelt och praktiskt sätt att få mer inspiration och kunskap. Intresset för podcast har vuxit starkt de senaste åren. Mycket tack vare att det är lättillgängligt att lyssna på när och var du vill, till exempel direkt i mobilen på väg till eller från jobbet.

Slideshare: 8 Secret Daily Habits of the World’s Best Content Marketers

Alldeles färsk är denna Slidshare-presentation med kloka ord om Content Marketing och att göra affärer från några av de ledande namnen inom området: Joe Pulizzi, Jay Baer, Ann Handley, Doug Kessler, Lee Odden, Jeff Bullas, Michael Brenner, and Marcus Sheridan.

Slideshare använder vi mycket själva i vårt arbete. Både för att hämta inspiration och dela med oss av våra egna presentationer.

Hör gärna av dig med egna tips på inspirerande innehåll och kanaler för B2B-marknadsföring, eller bra exempel på hur andra har gjort. Vi håller med Cursive Content, som samlat ihop Slideshare-citaten ovan: ”The best education we can get as marketers is found within insigts of our peers and mentors”.

Dela:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

 

Post Comments

Du kanske också gillar

Lyssna på B2B-podden om vilka möjligheter ChatGPT erbjuder att kombinera mänsklig empati med smart AI-stöd i kunddialogen.

Läs vidare

Det finns många anledningar att använda KPI:er i B2B-marknadsföringen. I vår artikel får du veta hur du kan gå tillväga!

Läs vidare

Mer inspiration direkt i din inbox?

Fyll i din epostadress så håller vi dig uppdaterad.

Sök efter mer inspiration