Hoppa till innehåll

Att vara konsult handlar om att hjälpa andra att lyckas

Malin Sjöman

Ibland tänker jag att alla människor omkring mig är konsulter. Jag har vänner som är kommunikationskonsulter, logistikkonsulter, entreprenörskonsulter, webbkonsulter, teknikkonsulter och t o m avfuktningskonsulter. Själv är jag marknadsföringskonsult.

Efter 15 år i IT- och telekombranschen, senast som marknadschef på mobiloperatören 3 och dessförinnan i olika roller inom marknad, produktledning och affärsutveckling på Ericsson bestämde jag mig efter min föräldraledighet för att ”köra eget”. Jag driver idag Nauta Consulting och hjälper B2B-företag med strategi, planering och taktisk marknadskommunikation.

Det finns gott om duktiga B2B-företag, företag som säljer till andra företag, i Sverige. Många är tekniskt orienterade, ofta inriktade på IT och kommunikation och fantastiska på att utveckla nya produkter och tjänster. Däremot är inte alla fantastiska på att förklara för andra människor, t ex de som skulle kunna bli deras kunder, vad det är de utvecklat och vad som gör just deras produkt unik. Därför finns det marknadsföringskonsulter.

Att vara konsult handlar om att hjälpa andra att lyckas. Jag tycker marknadsföring, och framförallt B2B-marknadsföring är intressant och väldigt spännande. Därför känns det som en ynnest att få ägna dagarna åt att hjälpa andra B2B-företag att bli bättre på att kommunicera med sina kunder.

Eftersom konsulter hjälper människor kan man tro att vi berättar sanningar och kan ge svar på alla frågor, som professorerna på en föreläsning. Det stämmer inte riktigt. Som konsulter ställer vi frågor. Många frågor. Och det bästa är att det inte bara är OK att ställa många frågor och t o m frågor som kan verka dumma – det är en väsentlig del av jobbet.

Den här avancerade produkten: vad tänkte ni att kunden egentligen ska ha den till? Varför tror du de vill köpa den? Och varför vill de köpa den av just er? Eller, ojoj, varför vill de inte köpa den? Hur gör de när de vill köpa den? Hur tänker de och hur känner de? Vad vill de veta? Var letar de information? Vem lyssnar de till? Vad får dem att bestämma sig?

Det vi behöver göra är att ställa rätt frågor. Och ibland vara envisa och ställa samma fråga flera gånger. När vi ställer frågor på rätt sätt upptäcker vi ofta att svaren redan finns där, hos företaget vi ska hjälpa. Och när vi hittat svaren på alla de där frågorna kan vi hjälpa företagen kommunicera så deras kunder förstår att företaget är bäst lämpat att lösa deras problem och hjälpa dem skapa nya affärer.

När vi läser om kommunikation, t ex på nätet, kan man tro att kommunikations­kanalen är det viktigaste. Är det bättre att bygga bra pressrelationer än att besöka mässor? Att trycka en ny broshyr eller bygga en ny webbplats? Bannerannonsera eller kommunicera i sociala media? Självklart är det viktigt att välja rätt kommunikationskanal men att börja där är ungefär som att sätta sig på cykeln och bara trampa iväg. Utan att ha funderat igenom vart du ska. Därför är det bäst inom marknadsföringen att tänka efter först och tala sen. Då hinner vi tänka ut vad vi ska säga. Och till vem.

Som gammal I:are tycker jag tekniska lösningar är spännande. Jag tycker det är inspirerande att få hjälpa andra och samtidigt själv utvecklas. Men jag brinner för marknadsföring och kommunikation människor och företag emellan.  Därför tror  att marknadsföringskonsult är det roligaste att vara av alla konsulter runt omkring mig!

Dela:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

 

Post Comments

Du kanske också gillar

Thought leadership handlar om att lyfta fram ämnen som är relevanta och av värde för din målgrupp. Här ger vi dig tre skäl att satsa på strategin.

Läs vidare

Så här kommer du framåt med fyra vanliga utmaningar inom B2B-marknadsföring!

Läs vidare

Mer inspiration direkt i din inbox?

Fyll i din epostadress så håller vi dig uppdaterad.

Sök efter mer inspiration