Hoppa till innehåll

B2B-marknadsföring 2020: 8 trender för det nya året

Malin Sjöman

Speaker Vill du hellre lyssna på inlägget, klicka här!

När vi precis tagit klivet in i ett nytt spännande år och dessutom ett helt nytt decennium är det ett bra tillfälle att stanna upp och reflektera över vad vi som B2B-marknadsförare och företagare står inför på det nya året. Kunddialogen inom B2B fortsätter att bli alltmer digital i takt med att potentiella köpare gör en större del av sin informationsinsamling på egen hand.

Här följer åtta trender som alla på sitt sätt speglar den övergripande megatrenden och som vi med största sannolikhet kommer se fördjupas under 2020.

1. Marketing automation fortsätter vinna markMA som ett verktyg för att automatisera och effektivisera inbound och content marketing-arbetet är på inget sett nytt men sanningen är att så gott som alla B2B-företag fortfarande har mycket att hämta. Majoriteten av alla företag drar ännu inte nytta marketing automation, de flesta andra utnyttjar bara en bråkdel av alla de möjligheter som finns. Som del av en bredare automatiseringstrend kommer vi självklart få se fler smarta tillämpningar och ökad penetration av MA-lösningar både det kommande året och resten av decenniet.

2. Fler väljer att fokusera med account based marketingABM, eller kontobaserad marknadsföring, handlar om att fokusera marknadsföringen på ett begränsat antal företag, konton. På så sätt blir det möjligt att skräddarsy budskap och content och välja kanaler med omsorg för att nå fram till precis de som vi vill ska bli våra kunder. Parallellt med det fortsatta intresset för inbound marketing ser vi hur alltfler företag vågar välja och i allt högre grad precisionsstyra sin B2B-marknadsföring mot ABM i form av riktade utskick, nischade events och företagsanpassade budskap på LinkedIn eller IP-styrd display-annonsering.

3. Vårt content blir allt rikare – När vi går in i 2020 har många B2B-företag kommit en bit på vägen i sina content marketing-satsningar. Från att content i sin enklaste form bestått av bloggposter och artiklar har innehållet successivt utvecklats. Idag ligger ett mer gediget strategiarbete oftast bakom vilket innehåll som ska produceras och för vilket syfte. 2020 är chansen stor att vi kommer fortsätta se en utveckling mot rikare B2B-content, både i form av mer inslag av rörligt innehåll men också i form av underbyggda rapporter och nya insikter genom studier. Nischade poddar erbjuder också en möjlighet till mer personliga fördjupningar.

4. Sälj och marknad stärker banden – Oavsett om det gäller content, inbound marketing eller ABM och målstyrd marknadsföring är ett tight samarbete mellan marknad och sälj är en förutsättning för att lyckas. Att marknad och sälj söker sig närmare varandra för att hitta en gemensam plattform i arbetet med att attrahera nya och vårda befintliga kunder har vi pratat mycket om de senaste åren och definitivt en trend vi kommer se mer av under 2020.

5. Riktig kundinsikt blir en förenande kraft – För att lyfta sina content och inbound marketing-satsningar till nästa nivå inser allt fler att man behöver förbättra kunskaperna om sina företagskunder som individer: beslutsfattare och användare. Personas har varit ett hett ord på mångas läppar det senaste decenniet. Inför 20-talet ser vi hur företagen tar nya grepp för att lära känna sin kunder, för att fördjupa sin kunskap och finslipa sina marknadsföringsprocesser – men också för att kundinsikt är en färskvara som ständigt behöver hållas uppdaterad!

6. Webbplatser som hjälper köparen hitta – En trend värd att lyfta fram är hur fler och fler B2B-företag inser värdet av att ha en företagssajt som inte bara presenterar företaget och dess erbjudande utan som verkligen hjälper besökaren adressera sina utmaningar och hitta rätt lösning. Under det kommande decenniet kommer vi få se mer av hjälpsamma webbplatser, där B2B-företagen på allvar sneglar på och hämtar inspiration från hur konsumentorienterade e-handelssajter arbetar för att utbilda, inspirera och guida sina besökare till ett köp. 20-talet kommer på allvar visa att arbetet med att möta kundens köpresa inte bara handlar om att skapa relevant content och länka samman det i lead nurturing-flöden utan också om att erbjuda smidiga och smarta upplevelser på företagssajten.

7. E-handeln mellan företag fortsätter att öka – För fjärde året i rad genomför vi på uppdrag av Litium studien Nordisk B2B-handel, med målet att kartlägga hur B2B-företag inte bara kommunicerar utan och också driver affärerna på avslut på nätet. Utan att föregripa årets resultat kan vi konstatera att B2B-företag fortsätter att aktivt testa sig fram och utvärdera vilka delar av erbjudandet som går att anpassa för digital försäljning och hur man ska gå till väga. När andelen digitala affärer ökar och den personliga kontakten med företagets säljare minskar fortsätter den digitala marknadsföringen öka i betydelse.

8. Förväntningar på mätbarhet och effekt sätter siffrorna i fokus – De senaste åren har alltfler marknadschefer berättat om hur kraven på att följa upp marknadsföringsarbetet och visa på konkreta resultat ökat. De närmsta åren kommer vi se hur B2B-företag blir bättre på att inte bara samla in värdefull data utan att också sätta upp relevanta KPI:er och jobba aktivt för att följa upp mot dessa. Nyckeln blir att omvandla information om sajtbesökare, nedladdningar, seminariebesökare och leads till värdefulla slutsatser som lägger grunden för det fortsatta marknadsförings- och försäljningsarbetet.

—–

Vi på Crescando hjälper B2B-företag växa i det alltmer digitala marknads- och säljlandskapet med hjälp av smart marknadsföring. Hör av dig om du vill veta mer om hur vi kan hjälpa dig och ditt företag dra nytta av trenderna inom B2B-marknadsföringen! För dig som vill fördjupa dig i den nya B2B-marknadsföringen och de senaste trenderna erbjuder vi även en heldagsutbildning i samarbete med Resumé Akademi. Här kan du läsa mer och anmäla dig till vår Masterclass i B2B-marknadsföring.

Dela:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

 

Post Comments

Du kanske också gillar

B2B-marknadsföring inte Boring-2-Boring

Tror du att de känslomässiga kopplingarna till varumärken är starkare inom B2B än B2C? Vad är då förklaringen till att B2B-kommunikation kan uppfattas som torr, trist och tom? Vi grottar

Läs vidare

Video och rörligt innehåll får en alltmer självklar plats som komplement till skrivet content, för att nå fler, att visa och beskriva sånt som är krångligt att få fram i

Läs vidare

Följ bloggen via epost

Sök i bloggen