Skip to content

Podd: Branschens nya modeord – martech

Gustav Tranback

I 2017 års sista Content-spaning i KNTNT Radio diskuterar Malin, Thomas och Pia modeordet Martech. Vad är det egentligen? Och vad betyder det för marknadsföringsarbetet. Till grund för diskussionen ligger en rapport från Odyssey och Wiraya där de intervjuat marknadschefer för att få deras syn på Martech.

Innan Content-spanarna tog jullov hann de precis med ett sista avsnitt. I KNTN Radio avsnitt 161 behandlas Martech, det vill säga, marketing technology. Precis som namnet antyder handlar det alltså om olika typer av teknologi som används i marknadsföringssyfte. Framförallt olika IT- och stödsystem.

I rapporten från Odyssey och Wiraya tar de tempen på hur svenska marknadschefer förhåller sig till just Martech och vilken mognadsgrad de har. Utifrån detta diskuterar Malin Sjöman, Thomas Barregren och Pia Tegborg fenomenet Martech och vad det har för faktisk inverkan på marknadsföringsarbetet. Lyssna på avsnittet och ta del av spännande tankar kring branschens senaste trend, Martech.

I podden efterlyser content-spanarna information om vad som ligger till grund för studien. Efter att frågan ställts till Charlotte Banning på Wiraya fick de svar. Som underlag till rapporten Martech i Sverige 2017 har Odyssey och Wiraya genomfört djupintervjuat 27 marknadschefer och 3 digitalt ansvariga. Intervjupersonerna är utspridda över en rad olika branscher och består av 50 % B2B-företag och 50 % B2C-företag.

Lyssna här!

Lyssna här - liten

Har du tankar kring det som tas upp i podden? Eller kanske har du en helt annan åsikt om Martech? Tveka inte att höra av dig till oss!

Dela:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

 

Post Comments

Du kanske också gillar

Säg hej till Frida Olsson, ny projektledare och marknadskonsult på Crescando! Content- och inbound marketing har varit på mångas läppar inom B2B-företag under de senaste åren, men enligt ”2018 B2B…

Läs vidare

I min roll som content-producent skriver jag mängder av artiklar, guider, kundcase och annat innehåll för kunders räkning.

Läs vidare

Följ bloggen via epost

Sök i bloggen