Hoppa till innehåll

6 sätt att paketera din berättelse – content marketing #4

Malin Sjöman

Kanske har du hittat din inspiration och en berättelse du känner kan både inspirera din målgrupp och hjälpa dem på väg framåt mot ett köpbeslut. Så hur paketerar du den då till mottagaren på bästa sätt? I fjärde inlägget i vår serie om content marketing som en hörnsten i den nya B2B-marknadsföringen ger vi förslag på hur du kan paketera ditt budskap. Vi bjuder också på praktiska exempel, både från företag vi själva arbetat med och andra.

Whitepaper

Tänker du ”whitepaper” när diskussionen om att paketera företagets kunskap kommer upp? Du är inte ensam. Whitepapers har länge varit ett av de vanligaste sätten att arbeta med content marketing i B2B-företag. Whitepapers kan ta olika uttryck: de kan vara korta eller långa, mer eller mindre objektiva. Gemensamt är att de låter dig som berättare gå på djupet och utveckla kring ett valt ämne. De passar bra tidigt i köpprocessen för att ge en bakgrundsbeskrivning till olika trender, belysa förändringar och problem och ge alternativa vägar framåt för att adressera utmaningar. På så sätt blir whitepapers ett konkret verktyg för att visa upp företagets kompetens och inge förtroende.

Exempel på företag som arbetar aktivt med whitepapers i sin content-strategi är IT-säkerhetsföretaget SecMaker, som gör det för att till exempel visa på komplexiteten med IT-säkerhet i molnet. Symsoft erbjuder tjänsteplattformar till mobiloperatörer världen över och arbetar löpande med whitepapers för att visa hur de kan hjälpa sina kunder kapa kostnader och öka sina intäkter. Mediehuset IDG har till och med en egen tjänst för företag i IT-branschen som vill öka räckvidden på sina whitepapers.

Bloggposter

Om  ett traditionellt whitepaper känns svårsmält i en stressad vardag kan en blogg vara ett alternativ. Här kan du som berättare koka ner budskapet i mer lättuggade portioner. I en bloggpost får du också möjlighet att göra personliga vinklingar och bjuda in dina läsaren till reflektion och dialog.

Bloggar används idag av alla typer av företag, i de flesta branscher. Du befinner dig till exempel på en blogg just nu! IT-konsultföretaget Materna har relativt nyligen etablerat en blogg för att dela sina idéer om hur företag kan bli mer effektiva i sin IT-drift. Rekryteringsfirman Hammer & Hanborg driver två olika bloggar: en där medarbetarna ger sin syn på hur marknaden utvecklas och en där människor utanför det egna företaget bjuds in för att ge kompletterande perspektiv.

Guider och handböcker

Vill du ta idén med att hjälpa mottagaren komma igång ett steg längre? Då kan en inspirationsguide eller enklare handbok vara ett tips. Den här typen av content marketing passar extra bra om du erbjuder produkter eller tjänster som gör att användaren behöver arbeta på ett nytt sätt eller ta in ny kunskap för att få full utväxling av det de har köpt.

Apsis erbjuder lösningar för epostmarknadsföring och har gett ut just en Handbok i epostmarknadsföring för den som vill utveckla sina kunskaper. Google ger råd om hur man bygger en webbplats och bäst skriver på den för att vinna besökares (och Googles) intresse i sin Search Engine Optimization Guide. För dig som vill lära dig mer om Internet erbjuder .SE:s  en serie internetguider.

Presentationer och seminarier

Content marketing är minst lika applicerbart i personliga möten som i den digitala världen! Paketera din kunskap i ett presentation och använd den i en egen seminarieserie, på större konferenser och mässor eller i ett säljmöte. Tänk också på att presentationen kan återanvändas efter seminariet och ges ökad spridning genom publicering på till exempel Slideshare. En bild säger fortfarande mer än tusen ord och många av oss har lättare att ta till oss en berättelse i bilder än en längre löptext. Om du delar presentationen vidare kan bilderna behöva kompletteras med skrivna kommentarer, en bloggpost eller varför inte en podcast för den som inte hörde den ”live”.

Presentationsbilder är ett beprövat content marketing-verktyg för B2B-marknadsförare. Ett företag som är duktiga på att kombinera egna frukostseminarier med spridning av presentationsmaterial i sociala medier är design- och innovationsbyrån Screen Interaction.

Video

Intresset för video som ett sätt att paketera och dela kunskap ökar snabbt. I takt med att YouTube ökat i popularitet har vi blivit mer öppna för produktioner som inte baseras på en ”Hollywood-budget”, utan i stället är mer personliga och kommer närmare mottagaren.

Allt fler B2B-företag, från svenska SecMaker till världsomspännande Google, låter kunder berätta sin historia framför kameran. Telekomföretaget Ericsson, med både medarbetare och kunder runt hela världen, använder aktivt video som ett sätt att dela insikter från Ericsson Consumer Lab på ett engagerande och personligt sätt.

Podcasts

Podcasts, eller så kallade ”poddar”, låter mottagaren i stället för att läsa sig till dina insikter lyssna till det du har att berätta. Precis som en ljudbok inläst av en engagerad skådespelare kan ge nya dimensioner till berättelsen kan en podcast med en passionerad och inspirerande medarbetare göra din Content Marketing mer levande. Den stora fördelen är att du spelar in berättelsen och delar den i dina kanaler varpå mottagaren själv väljer att lyssna till den, till exempel på väg till jobbet eller när middagen lagas.

Podcasts är ännu inte så vanliga i den svenska B2B-marknadsföringen, men sannolikheten är stor att vi får se mer av det framöver. Venture Cup och Tillväxtverket har i flera säsonger erbjudit en inspirationsserie om entreprenörskap och affärsutveckling och marketing automation-företaget Leadsius använder sig av poddar för skapa dialog om just content marketing och marketing automation.

Våra sex förslag på att paketera content marketing är inte på något sätt en komplett karta. Har du själv idéer och fler exempel på hur ditt eget eller andra B2B-företag arbetar? Hör gärna av dig och berätta!

Blogginlägget är det fjärde i en serie av fem om content marketing för B2B-marknadsförare. De övriga inläggen hittar du här:

Dela:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

 

Post Comments

Du kanske också gillar

Thought leadership handlar om att lyfta fram ämnen som är relevanta och av värde för din målgrupp. Här ger vi dig tre skäl att satsa på strategin.

Läs vidare

Så här kommer du framåt med fyra vanliga utmaningar inom B2B-marknadsföring!

Läs vidare

Mer inspiration direkt i din inbox?

Fyll i din epostadress så håller vi dig uppdaterad.

Sök efter mer inspiration