Låt världen veta! – Content marketing #5
Malin Sjöman
Blogginlägget uppdaterades med nya insikter och erfarenheter i februari 2014. Läs den nya versionen av posten här!
—–
Så har du paketerat din berättelse, ditt ”content”. Hur ska du nu nå ut till din målgrupp?
- Webbplatsen – Idén bakom content marketing är att ta fram och paketera ett budskap och en berättelse som passar i den digitala kanalen. I de inledande stegen i sälj- och köpprocessen, innan vi fått chans till en direktdialog kan en content marketing strategi hjälpa oss att nå ut till målgruppen i digitala media. Webbplatsen blir därför det självklara navet för att presentera nytt material. Tänk på att många av dina webbplatsbesökare kommer till din förstasida. Glöm inte att pusha för din nya artikel här. Det ger dig samtidigt en möjlighet att hålla förstasida uppdaterad och levande.
- Nyhetsbrev – De flesta företag jobbar idag med nyhetsbrev i sin B2B-marknadsföring. Content marketing och redaktionella nyhetsbrev passar varandra som hand i handske. Content marketing ger dig löpande nytt innehåll till nyhetsbrevet. Det låter dig bredda scoopet från att prata inifrån det egna företag till att lyfta artiklar av bredare intresse för målgruppen. Nyhetsbrevet ger ingressen som säljer in det nya materialet och länkar till webbplatsen för mer läsning. Varför du ska länka vidare? Det dig spårbarhet och en möjlighet att följa vem som valt att läsa vad. Och det ger dig en chans att inspirera besökaren till mer läsning på din webbplats.
- Personliga E-mail – E-mail är fortfarande den mest självklara kommunikationskanalen professionella individer emellan. Ta till vara på det och lägg till en länk till innehåll som du tror kan vara intressant för mottagaren i varje mail du skickar. Se också till att alla medarbetare i företaget är väl uppdaterade på det material som tas fram så de också kan bidra till att sprida det i sina kanaler.
- Pressmeddelande – På samma sätt som att ett bra kundcase kan utgöra grunden för ett pressmeddelande kan annat content göra det. Fundera igenom om innehållet du tagit fram kan vara intressant för press och media: på bredare front eller i nischad branschpress. Skriv i så fall ett pressmeddelande på temat och länka till det nya materialet. Lägg upp det i ditt pressrum och skicka ut det till dina etablerade mediakontakter.
- Bloggen – Självklart låter du företagsbloggen lyfta fram det nya materialet. Om du skrivit en faktaorienterad artikel är bloggen ett utmärkt ställe att ge en mer personlig reflektion. Om du paketerat ditt content i form av en powerpoint, använd bloggen till att brodera kring den i ord. Glöm inte att länka till ditt huvudmaterial.
- Sociala media – Har ditt företag en etablerad Twitterkanal? Nämn det nya inlägget där. Antalet aktiva twittrare i B2B-sfären är fortfarande begränsat men Twitter används relativt frekvent av PR-branschen och journalister: viktiga påverkare och en kanal till marknaden. Glömt inte att hashtagga ditt tweet för att förenkla sökbarheten.
.
Se till att länka upp det nya materialet på företagets LinkedIn sida, och i de fall ni har en Facebook sida: givetvis här också. Om ditt företag har en begränsad närvaro generellt i sociala media generellt kan det ändå finnas ett värde i att öppna en Slidshare och en YouTube kanal för att att smidigt kunna dela presentationer respektive filmer utanför den egna siten.
.
Många teknikorienterade företag har medarbetare som är experter inom sina respektive områden och deltar aktivt i nischade forum på nätet. Ett sätt att få ökad spridning är att tipsa om och länka till nytt material av allmänt intresse här. Men kom ihåg att sociala forum bygger på ömsesidigt förtroende mellan deltagarna. Översälj inte!
.
Även om content marketing har sitt ursprung i den digitala kommunikationen behöver du inte stanna där. Grundidén är att vi kan använda oss av vår kunskap och unika kompetens för att bygga en relation och etablera förtroende. Det är lika relevant i personliga möten.
- Säljpresentationer – Använd ditt material för att ge en inledning till direktsäljarnas presentationsmaterial.
- Mässor och konferenser – Ibland får företaget en chans att synas i bredare externa sammanhang: kanske som talare på en mässa eller en konferens. Ofta passar en objektiv berättelse med sin grund i ett content marketing-material bättre här än en produktpresentation. På samma sätt som på nätet ger det en möjlighet att visa på kunskap och bygga förtroende utan att hårdsälja det egna företaget.
- Utbildningsmaterial – många företag erbjuder utbildning till sina kunder och sina samarbetspartners och distributörer. Glöm inte att använda ditt content marketing-material också här. Inte bara ger ett välgenomtänkt, välpaketerat content en bra grund för ett utbildningsmaterial. Ett kurstillfälle med ett väl avgränsat antal deltagare ger dig också chansen att få till en diskussion kring det material du tagit fram. Kanske föder det din kreativitet och ger inspiration till någonting nytt att berätta.
Du kanske också gillar
Idag har många B2B-företag investerat i marketing för att automatisera och effektivisera sitt jobb. Men hur använder du en MA-lösning på smartast sätt så att du får ut maximalt av
Inom B2B är det minst lika viktigt att vara aktiv online som offline. Så här får du ut mest värde av de sociala kanalerna.
Mer inspiration direkt i din inbox?
Fyll i din epostadress så håller vi dig uppdaterad.