Hoppa till innehåll

Fyra råd för en personlig text som når fram

Malin Sjöman

>> Vill du hellre lyssna på inlägget, klicka här!

För några veckor sen skrev min kollega Wille ett uppskattat blogginlägg om vikten av att tänka på inte bara vad du skriver utan också på hur du gör det. Språket kan många gånger vara skiljelinjen mellan vad som uppfattas som bra eller dåligt content. Med ett bristande språkbruk riskerar du att tappa i trovärdighet och därmed minska dina chanser att nå fram med det du vill ha sagt. Men att skriva bra handlar inte bara om att skriva grammatiskt korrekt. Tonaliteten, det vill säga hur du uttrycker dig med de ordval du gör, är precis lika viktig när du vill fånga läsarna med en tilltalande text.

På Crescando jobbar vi mycket med det skrivna ordet och de flesta av oss är mer eller mindre språknördar. Vi pratar gärna om just hur vi uttrycker oss för att nå fram med det vi vill ha sagt. Jag passar därför på att plocka upp stafettpinnen där Wille lämnade och dela med mig av min egen checklista för en personlig och mer lättillgänglig text. Det är fyra enkla råd som jag påminner mig själv om till vardags och som jag gärna sprider till mina kollegor och alla andra som vill höra på!

Råd #1 – Skriv som du pratar

Det första rådet är å ena sidan det mest självklara, å andra sidan det som många tycker är svårast att följa. Många av oss tror att vi, så fort vi sätter oss framför tangentbordet för att skriva en professionell text, också måste kliva in i en mer professionell och gärna formell roll. Och att vi med det måste använda ett annat språk än det vi använder till vardags. Rådet är att inte gå i den fällan. Att försöka visa din kompetens genom att använda akademiska uttryck eller presentera företagets storhet med avancerade facktermer gagnar ingen. Inte den som tvingas ta sig igenom det du skrivit. Inte dig som behöver kämpa med att hitta ett annat uttryck än ditt personliga. Om du fokuserar på att skriva som du uttrycker dig till vardags ökar chanserna att du får ihop en text som både känns mer personlig och som blir mer lättillgänglig för den som ska läsa.

Att skriva som du pratar betyder inte att du skriver talspråk, eller som du pratar till dina barn hemma. Det betyder helt enkelt att du skriver som du skulle formulera dig i ett personligt möte med den du skriver för. Det betyder heller inte att fackspråk och avancerade termer är ett absolut ”no-no”. Är du teknisk specialist inom ett område och talar till en tekniskt bevandrad målgrupp är det fritt fram, och rent av att föredra, att använda just facktermer. Precis på samma sätt som du skulle göra i ett möte med samma personer.

Råd #2 – Dua dina läsare

Det andra rådet handlar om att tala till var och en av dina läsare som en individ, en person. De flesta av oss är inte talskrivare som skriver texter som ska framföras för en större publik. Och med handen på hjärtat, hur ofta sitter du och dina egna kollegor och läser en text tillsammans? Ändå ser vi ofta hur texter talar till sina mottagare som ”ni”, ”er” och ”era” – inte minst på många B2B-företags sajter. Rådet till dig är att istället använda ett du-tilltal för att skapa en mycket mer personlig känsla. På samma sätt fungerar det oftast att använda ”dig” istället för ”er”. Vill du poängtera hur du kan hjälpa inte bara din läsare utan en hel grupp omkring henne eller honom, passar ”du och ditt företag” eller ”du och dina kollegor” ofta alldeles utmärkt!

Råd #3 – Undvik ordet man och säg vem du menar

Ordet ”man” kan uppfattas som ett helt oskyldigt litet ord ingen borde bli upprörd över. Ändå vågar jag påstå att det är ett ord som återkommer alldeles för ofta i helt vanliga svenska texter. Problemet är att det är ett så slätstruket och allmängiltigt ord att det tar udden av den mest genomarbetade text. Det finns också en risk att det blir svårare att förstå vad du försöker förmedla om läsaren själv måste gissa sig till vem du menar. Därför är det alltid värt att fundera på om du istället för att generalisera med ett ”man” kan hitta ett mer precist ord för att beskriva den grupp av människor du faktiskt menar. Är det kanske ”människor jag möter” som har en viss åsikt? ”Våra samarbetspartners” som gör på ett visst sätt? Eller ”svenskar i största allmänhet” som brukar bete sig så som du beskriver? Genom att förtydliga vem du menar blir texten direkt mer målande och mer relevant än om du använder det diffusa ”man”.

Råd #4 – Kunden är inte ”kund” i sina ögon

Det fjärde rådet påminner om att det är A och O inom all kommunikation att vi talar med våra läsare och mottagare utifrån deras referensramar. Det är inte helt ovanligt att företag på sina webbplatser och i andra kanaler berättar om hur de ”hjälper sina kunder”. De beskriver hur ”kunderna” återfinns i olika segment och visar på framgångsrika projekt de gjort för ”sina kunder”. Det är lätt glömt att de tilltänkta läsarna är just de som är (eller har potential att bli) företagets kunder. Och förmodligen uppfattar dessa personer inte sig själva i första hand som ”kunder”, utan snarare som användare eller beslutsfattare (som representerar företag och organisationer). Rådet är därför att låta bli att prata inifrån ditt eget företag och byta ordet ”kunder” mot ”tillverkande företag”, ”e-handlare”, ”kommuner och landsting” eller ”organisationer” beroende på vem det är du vill nå fram till och kommunicera med.

Det här är mina fyra råd för en mer personlig text som både blir enklare att skriva och mer träffsäker. Håller du med? Har du kanske en egen checklista som du förhåller dig till när du formulerar dig i skrift? Dela gärna med dig i en kommentar eller hör av dig direkt till mig om du vill ses över en kaffe och diskutera vidare! 

Häromveckan hade jag också förmånen att diskutera personlig B2B-kommunikation med Thomas Barregren och Pia Tegborg i Content-Spanarna. Hela poddinlägget hittar du här!

Dela:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

 

Post Comments

Du kanske också gillar

Lyssna på B2B-podden om vilka möjligheter ChatGPT erbjuder att kombinera mänsklig empati med smart AI-stöd i kunddialogen.

Läs vidare

Det finns många anledningar att använda KPI:er i B2B-marknadsföringen. I vår artikel får du veta hur du kan gå tillväga!

Läs vidare

Mer inspiration direkt i din inbox?

Fyll i din epostadress så håller vi dig uppdaterad.

Sök efter mer inspiration