Skip to content

Podd: Hur ser framtiden ut för marketing automation?

Gustav Tranback

Som vanligt medverkar Malin Sjöman i KNTNTs content-spaning, denna gång för att diskutera framtiden för marketing automation och huruvida Jörgen Lindqvist har rätt när han i Resumé skriver att marketing automation är dött. Ett ämne som skapat het debatt i sociala medier.

Det är viktigt att förstå att marketing automation i sig inte utgör något faktiskt värde för din marknadsföring. Utan bra content och en välgrundad content-strategi är en marketing automation-satsning bara pengar i sjön. Det är i alla fall förhållningssättet i den senaste content-spaningen i KNTNT Radio där Malin Sjöman medverkar. Ett avsnitt som bitvis inspirerat till intensiva diskussioner på LinkedIn och Facebook.

Marketing automation, eller MA, har under de senaste åren blivit något av ett modeord i marknadsföringsbranschen. Som vi har belyst tidigare har verkligheten sett ut som så att många marknadschefer snarare fokuserat på att ha ett marketing automation-system, än på att faktiskt använda det. Det här är ett förhållningssätt som har lett till att marketing automation-systemen många gånger inte blivit mer än ett glorifierat epostverktyg för sina användare. Eller ett kanske ännu värre scenario, när systemet används för att bombardera alla som lämnat sin epostadress med, inte alltid så relevant, content. Den här typen av MA, som Thomas Barregren på KNTNT i podden kallar ful-marketing automation, kan mycket väl vara på väg att dö ut. Marketing automation som verktyg för att automatisera processer som skapar värde för både dig och dina köpare är däremot i högsta grad levande och kommer med största sannolikhet att användas mer och mer.

Lyssna här!

Lyssna här - liten

Har du tankar kring det som diskuteras i podden? Eller kanske frågor om hur du skulle kunna använda marketing automation i ditt marknadsföringsarbete? Tveka inte att höra av dig till oss!

Dela:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

 

Post Comments

Du kanske också gillar

Säg hej till Frida Olsson, ny projektledare och marknadskonsult på Crescando! Content- och inbound marketing har varit på mångas läppar inom B2B-företag under de senaste åren, men enligt ”2018 B2B…

Läs vidare

I min roll som content-producent skriver jag mängder av artiklar, guider, kundcase och annat innehåll för kunders räkning.

Läs vidare

Följ bloggen via epost

Sök i bloggen