Hoppa till innehåll

Influencers som del av din inbound marketing B2B

Maria Hagman

Speaker Vill du hellre lyssna på inlägget, klicka här!

Nidbilden av en ”influencer” är en ung kvinna som mot betalning postar inlägg om produkter på Instagram, produkter som följare sedan förväntas köpa en masse. Men det finns många personer i vår närhet som påverkar oss utan att vara en uppenbar influencer. De profilerna kan bli en tillgång i din inbound marketing-strategi.

Välj rätt person för din kampanj
Influencers, eller påverkansagenter, kan vara personer vi läser om i branschtidskrifter, går på föreläsningar hos och läser bloggar av. De där personerna som är bra på det de gör, som säger något vi känner igen oss i och som vi alltid lär oss något av. Vi kan anta att de är lika relevanta påverkansagenter för våra branschkollegor som för oss själva.
Ett samarbete med en influencer innebär ett personligt samarbete. Väljs en färgstark influencer inför ett samarbete så väljs även dess personlighet. Lägg större vikt på trovärdigheten och en bra match än antalet följare, men kräv transparens om engagemanget i hens kanaler.

Färre följare kan betyda större lojalitet
Du kan välja olika profiler för att lyfta olika aspekter av din produkt eller tjänst. Ett annat sätt är att använda en influencer för hela köpresan. Om du vill gå från att vara inspirerande till att ta position som en expert kan du använda nya influencers för varje steg istället.
Den som kommunicerar om smalare ämnen har förmodligen färre följare, samtidigt är följarna kanske är mer specialiserade inom samma område och därför lojalare till profilen. Förtroendet och trovärdigheten kan vara större för den med färre följare därför att de upplevs som lättare att relatera till för mottagaren. Störst är alltså inte alltid bäst.

Trovärdigt engagemang
För B2B-marknadsföring finns det många påverkansagenter att välja mellan. Vill du använda någon som har en viss titel eller någon som har expertkunskap om din produkt? Eller kanske en lokal kändis för en lokalspecifik kampanj – du möter ju dina företagskunder även som privatpersoner, så en lokal anknytning kan vara smart. Det viktiga är att hen är genuin; att engagemanget är på riktigt. Se också till att du vet vilka andra företag din tänkta influencer jobbar med. Förtroendet hos följarna kan minska om profilen upplevs göra för mycket reklam. Du bör även se vad profilen står för i övrigt då ditt företags värderingar bör matcha profilens. Influencern känner sina följare, men du känner ert varumärke.  

Samarbetsformer och målsättning
Samarbeten med dem man anser vara en influencer behöver inte kosta pengar om båda parter ser det producerade materialet som användbart i sin marknadsföring. Ett sätt att samarbeta är att bjuda in profiler till din egen plattform. Spela in ett poddavsnitt med en känd profil, en gästbloggare eller arrangera en föreläsning. Det här är ett sätt att använda en influencer inom B2B som både lyfter ditt varumärke och stärker profilens egen trovärdighet då ni tillsammans skapar värdefullt innehåll. Om profilen väljer att också dela materialet på sina plattformar ökar effekten av ert samarbete. För att avgöra effekten av en utförd influencer-kampanj är det viktigt att ha en tydlig målbild av vad du vill uppnå.

1. Mission/Mål: Slå fast den övergripande tanken bakom varför marknadsföring genom en influencer skall ske. Målsätt varje kampanj och insats noggrant genom att välja KPI:er samt vad varje KPI är värd.

2. Identifiering av influencers: Ingå samarbeten med influencers som är i linje med det mål du önskar uppnå.

3. Utvärdering: Säkerställ att all mätning är på plats så att utvärderingen blir möjlig då alla publiceringar har gått live. Följ upp resultatet efter avslutad aktivitet.

Mindre influencers eller de personer som du inspireras av och vill jobba med kanske är ovana vid kommersiella samarbeten och behöver extra stöd med content-produktionen. Vi på Crescando kan hjälpa dig och din influencer med det stöd som behövs för att samarbetet ska passa perfekt in i din inbound marketing plan. Hör av dig till mig på maria@crescando.se så pratar vi om vad du behöver för din kampanj!

Dela:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

 

Post Comments

Du kanske också gillar

Thought leadership handlar om att ta vara på företagets unika position på marknaden för att generera värdefulla insikter och ge råd kring det som betyder mest för våra kunder. VI

Läs vidare

KPIer inbound marketing - vad och för vem ska jag mäta?

Öppningsgrad, klick, följare, lästid... De taktiska mätetalen för inbound marketing är absolut inte oviktiga men frågan blir: för vem och varför? Vi benar ut olika typer av KPI:er.

Läs vidare

Följ bloggen via epost

Sök i bloggen