Marknadsförarens nyårslöften – eller sanningen om ”Beach 2019”

Wilhelm von Sydow

Nytt år och nya möjligheter. Löften om en sundare livsstil lockar horder av nyfrälsta hälsoentusiaster till gymmen och det blir allt svårare att samsas om löpbanden. Samma känsla av nystart och ambition infinner sig ibland även hos företag. Nu ska minsann marknadsavdelningen få snurr på content-produktionen en gång för alla. Wohoo – nu kör vi! Men oavsett om det är beach-kroppen du vill mejsla fram på gymmet eller om du vill locka fler att engagera sig i ditt content är den bryska sanningen densamma: Någon måste göra jobbet…

Är dina insatser kvalitativa?

Efter bara några dagars träning och diet kan du se skillnad på vågen. Fortsätter det i den här takten finns det väl knappt något kvar av dig till påsk? Även dina marknadsinsatser kan ge snabba resultat – det senaste blogginlägget har fått många klick och plötsligt ramlar det in en hel drös nya prenumeranter på nyhetsbrevet. Men tittar du lite närmare på de insatser som gjorts och dess faktiska resultat, är sanningen ofta en helt annan. För hur härligt det än känns att se vikten rasa så snabbt på vågen, så är det oftast bara vätska som lämnar kroppen i början. Inte de där kilona du verkligen vill åt.

På samma sätt är ett uppskattat blogginlägg visserligen en trevlig klapp på axeln för den som skrivit det, men om du inte vet något om dina läsare är det faktiska värdet väldigt begränsat. Då är de nya prenumeranterna av nyhetsbrevet förvisso en bra indikator på vilka som intresserar sig för ditt content, men samtidigt kan du missa guldkorn som gömmer sig i den anonyma läsarstatistiken.

Får du långsiktigt positiva resultat?

En annan utmaning är att lyckas bibehålla de positiva resultat av träningen som du faktiskt uppnår. Många som går all in med träningen efter nyår tränar visserligen hårt och ofta, men försummar samtidigt vikten av både kost och vila. Något som på sikt bara bryter ner kroppen och gör att du inte uppnår önskade resultat. I längden kommer du heller inte att orka hålla samma tempo.

I längden kommer du inte orka hålla samma tempo

Detsamma gäller marknadsinsatserna. När ditt content väl har fått spridning är det lätt att tänka att det viktigaste nu är att publicera mer och locka fler att ta del av ditt innehåll. Risken är att du producerar en stor mängd content som håller en halvdan kvalitet. Om du inte bidrar med matnyttig kunskap och sprider ditt content i rätt portioner, kan dina potentiella kunder känna sig spammade av dina utskick och annonser. Det kan i värsta fall utarma det förtroende du vann med ditt ursprungliga content och samtidigt ta musten ur dig och dina kollegor som inte orkar pressa ur er nytt innehåll i parti och minut.

rekryteringsbanner

Är din satsning till mer skada än nytta?

Ofta uteblir även de långsiktiga resultaten om du inte har tydliga mål och en strategi för hur dessa mål ska uppnås. Sanningen är att det inte finns några genvägar, oavsett om du vill undvika vassen under ”Beach 2019” eller ta gräddfilen till kundernas hjärtan genom en snabbsatsning på content marketing. Ingendera är någon ”quick fix” – det tar tid, engagemang och kräver mycket och hårt arbete att uppnå önskade resultat.

Att gå ut hårt och storsatsa utan att först göra hemläxan kan i värsta fall innebära att dina ansträngningar får motsatt effekt och blir till mer skada en nytta. Ur ett träningsperspektiv kan det yttra sig i en ihållande benhinneinflammation, om du exempelvis löptränar med fel teknik. Om du satsar på att marknadsföra din verksamhet utan en tydlig plan kan det både bli kostsamt och innebära att du missar viktiga affärsmöjligheter.

Optimera resultaten – ta hjälp av en expert

Idag anlitar alltfler en personlig tränare för att få ut så mycket som möjligt av träningen. En PT kan visa rätt teknik för att undvika skador och ta fram ett tränings- och kosthållningsprogram så att du som klient tränar målorienterat och får i dig den näring som genererar bäst effekt. Somliga väljer enbart rådgivning medan andra behöver mer hjälp och har sin PT med sig under själva träningspasset, för att stötta och peppa. På samma sätt kan du anlita en extern samarbetspartner som hjälper dig att optimera marknadsinsatserna. En rådgivare som kan hjälpa till att ta fram en långsiktig, strategisk plan, förankrad i affärsmålen och som operativt kan gå in och hjälpa dig med en del av arbetet.

Vill du veta hur vi på Crescando kan hjälpa dig att infria företagets nyårslöften? Kontakta oss, så berättar vi mer!

Dela:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

 

Post Comments

Du kanske också gillar

I dagens digitala tillvaro suddas gränsen den mellan den privata och yrkesmässiga online-upplevelsen ut. Du läser, lyssnar och tar del av det som faller inom ditt intresseområde, oavsett när du…

Läs vidare

Sedan 2013 har vi hjälpt B2B-företag att bygga relationer, varumärken och affärer i det nya marknadsföringslandskapet. Genom att byta namn vill vi ännu tydligare positionera oss som B2B-byrån som hjälper…

Läs vidare