Gyproc Saint-Gobain
GEDIGET PERSONA-ARBETE SPETSAR TILL GYPROC SAINT-GOBAINS MARKNADSKOMMUNIKATION
Gyproc, som är en del av den världsledande byggmaterialkoncernen Saint-Gobain, erbjuder flexibla lösningar för ljudisolering, brandskydd och fuktresistens som säkerställer god inomhusmiljö. Gyproc valde att samarbeta med Crescando eftersom de behövde hjälp med att bli mer precisa i kommunikationen med sin målgrupp.
MARKNADSSTRATEGI BASERAT PÅ KUNDINSIKT
Som inledande fas i arbetet genomförde Crescando en kundinsiktsstudie som omfattade djupintervjuer med personer på flera nivåer inom målgruppen, arkitekter, byggentreprenörer och återförsäljare. Utifrån insikterna från djupintervjuerna genomfördes ett antal workshops, för att tillsammans med utvalda medarbetare inom Gyproc arbeta fram personas som grund för en tydligare definiering av målgruppen. Utifrån dessa personas och deras utmaningar skapades en budskapsplattform som i sin tur bröts ned till en taktisk redaktionell plan för Gyprocs arbete med content marketing.
