Seliro
SÅ GICK INBOUND MARKETING-SATSNINGEN HAND I HAND MED EN NY SAJT FÖR SELIRO
Mjukvaruföretaget Seliro har huvudkontor i Stockholm och kunder globalt. De är ett framåtlutat företag med höga ambitioner och stort driv. Med Kajsa Arvidsson ombord som ny CEO bestämde Seliro sig för att bli mer datadrivna i sin marknadsföring och anpassa kommunikationen efter kundresan. Lösningen blev en inbound marketing-strategi med ett rikt content-bibliotek på en ny site kopplad till marketing automation.
EN INBOUND MARKETING-SATSNING MED AVSTAMP I STRATEGIN
Seliros satsning på inbound marketing tog avstamp i ett grundligt strategiarbete. För att säkra en gemensam förståelse för vad inbound marketing är och varför det är viktigt för snabbväxande företag inleddes arbetet med en inspirerande heldags-workshop.
Nästa steg var att tillsammans med Seliros ledningsteam ta fram personas för att fördjupa förståelsen för företagets kunder för att sen förtydliga värdeerbjudandet - allt för att lägga grunden för en tydligare och mer riktad kommunikation på Seliros site och i andra kanaler. Utifrån det grundliga förarbetet togs sedan en budskapsplattform fram med konkreta budskap för varje område och persona.

Det är lika relevant för mindre till mellanstora företag att ha en digital närvaro som för ett företag med miljardomsättning. Min erfarenhet av digitaliseringsresor säger att det är viktigt att tidigt vara med i köpresan. Gärna vara den som startar den!
– Kajsa Arvidsson, CEO Seliro
EN NY SITE MED FOKUS PÅ LEADSGENERERING OCH KUNDANPASSAT INNEHÅLL
En annan hörnsten i den nya inbound marketing-strategin blev att uppdatera Seliros site med fokus på content och leadsgenerering. Strukturen och innehållet för nya seliro.com utgår från prioriterade personas och fokuserar på att svara upp mot deras behov och förväntningar. Med en uppdaterad grafisk profil, ett nytt bildspråk och matchande färgval är sajten fylld med relevant innehåll och inspirerande texter som presenterar Seliros värdeerbjudande.
I sann inbound-anda är den nya sajten navet för att publicera och sprida nyheter och kunskap tänkt att inspirera målgruppen och stötta dem på sin resa mot att bli kunder. Content guidar kunden vidare genom beslutsprocessen och genererar samtidigt leads för sälj att bearbeta tack vare integration till marketing automation.

Jag visste att Crescando är fokuserade på B2B-affären och att de sätter en stor ära i att alltid göra ett gediget hantverk.
– Kajsa Arvidsson, CEO Seliro

DOTTERBOLAGET TILGIN FÅR NY KOSTYM
När de olika bitarna börjat komma på plats för Seliros inbound-strategi: sajt, content och marketing automation-verktyg, var det naturliga steget att se till dotterbolaget Tilgins digitala närvaro. Teamet på Seliro såg en trygghet i att arbeta med samma team på Crescando vilket gjorde processen effektiv.
För att skapa igenkänning mellan de två bolagen baseras designen för nya tilgin.com på Seliros site men med ett större fokus på att presentera just företagets produkter. Även Tilgin drar nytta av SharpSpring marketing automation för att fånga upp leads och förstå var på köpresan besökaren befinner sig.