Skip to content

#WLW14 – Världens största webinar om sociala medier

Christine Sandmark

Förra veckan på onsdagskvällen svensk tid var det dags för världens största webinar, arrangerat av Hubspot på temat ”The Secrets of Social Media Today” och med experter inbjudna från Facebook, LinkedIn och Twitter. Över 34 000 personer var anmälda och slog, med största sannolikhet, det tidigare världsrekordet på 11 000 deltagare på ett annat Hubspot arrangerat webinar 2011.

Det kändes spännande att vara del av detta och att vi var så många digitala marknadsförare runt om i världen som deltog i eventet som endast sändes live.  Hashtagen för eventet #wlw14 trendade snabbt på twitter och konversationen fortsatte dagarna efter. Jag vill sammanfatta några av de bästa råden vi fick från experterna om hur vi kan använda sociala medier för att sprida sitt content, driva mer trafik till vår hemsida och skapa fler leads.

Experternas råd om Twitter

  • Det är första intrycket som räknas – se över din profil. Se till du har en bra beskrivning och reflektera över varför man ska följa just dig. Inkludera en länk till en hemsida.  Tänk på att 75% loggar in via mobilen.
  • Använd bilder! Tweets som inkluderar bilder ger två gånger så mycket engagemang och delningar jämfört med tweets som bara innehåller text.
  • Kom ihåg att det är 80/20 regeln som gäller för din content-strategi. 80% av dina tweets ska engagera och skapa intresse, 20% kan handla om olika erbjudanden.
  • Använd hashtags korrekt. Tänk på detta som en strukturerad sökning. De skapar möjlighet till sammanhängande konversationer på Twitter bland användare som ännu inte följer varandra.

Om LinkedIn

  • Skapa en företagssida som innehåller all viktig information om ditt företag och bjud in personer att följa din sida.
  • Se till att dina inlägg är relevanta och engagerar. Det finns många olika skäl till att personer och företag är på LinkedIn. Experimentera och testa för att ta reda på vilka ämnen och inlägg som dina följare tycker är relevanta.
  • De finns två sätt att annonsera på LinkedIn. Den annonsering som de flesta upplever är effektivast är sponsra inlägg för att förstärka spridningen. Men sponsra endast de inlägg som redan engagerar. Det måste fungera organiskt innan du prövar att betala för bättre spridning.

Om Facebook

Om din målgrupp finns på Facebook skapa en företagsida . Fyra tips för att komma igång är:

  • Se till att fylla i så mycket information som möjligt om ditt företag, erbjudande, var ni finns, länk till hemsida och kontakt information. Använd relevanta och bra bilder för din profil och bakgrund – det skapar legitimitet.
  • För att bygga din publik erbjuder Facebook gratis verktyg som ger möjlighet att importera dina kontakter och bjuda in alla dina vänner samt rikta annonsering mot utvalda målgrupper.
  • Pröva hela tiden nya typer av innehåll för dina inlägg och lägg ner tid på att analysera informationen i Page Insights för att följa dina inlägg, publik och trafik.
  • Tänk på din röst på Facebook  – be human. Dina följare vill veta att du är en riktig person så skriv dina inlägg som man normalt pratar med någon.

För att sammanfatta de viktigaste punkterna från eventet:

  • Glöm inte 80/20-regeln for din content-strategi på sociala medier. 80% ska vara informativt och engagera 20% erbjudanden.
  • Använd attraktiva och engagerande bilder som är relevanta för ditt företag Det är svårt att tweeta för mycket men det är lätt att facebooka för mycket  Koppla isär dina konton, de är olika plattformar och behöver behandlas olika.
  • Använd hashtags på ett smart sätt. Fokusera på konversationen.
  • Tänk på din röst i dessa kanaler – Be more human
  • Experimentera och testa. Vad som fungerar förändras hela tiden. Kommunicera regelbundet med relevant innehåll för din målgrupp.

Always be testing – marketing without data is like driving with your eyes closed.

—-

Vi har tidigare skrivit om sociala medier bland annat här:

 

Dela:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

 

Post Comments

Du kanske också gillar

Säg hej till Frida Olsson, ny projektledare och marknadskonsult på Crescando! Content- och inbound marketing har varit på mångas läppar inom B2B-företag under de senaste åren, men enligt ”2018 B2B…

Läs vidare

I min roll som content-producent skriver jag mängder av artiklar, guider, kundcase och annat innehåll för kunders räkning.

Läs vidare

Följ bloggen via epost

Sök i bloggen