Hoppa till innehåll

7 sätt att nå ut i media utan att betala – PR vs Native #2

Gästbloggare

Medieexponering är en viktig del i B2B-företagets marknads- och kundkommunikation, och under de senaste åren har native advertising, artiklar som ofta produceras av redaktionen mot betalning, vuxit fram som ett alternativ till PR. Även om native advertising ger dig ”en säker publicering” upplevs det ofta som dyrt och kortsiktigt. Men det finns sätt att få medial uppmärksamhet utan att behöva betala för artiklarna. Vi ger dig 7 råd om hur du får journalisterna att skriva för dig, av eget intresse och utan dyra kostnader!

1. Låt kunderna berätta

Hur använder kunder lösningarna? Vad gjorde de innan och vad hade de för utmaningar? Och hur deras val föll på just ditt företags lösning? Dina kunder är dina absolut bästa ambassadörer. Det ligger ofta i deras intresse att få ut sina budskap till media också, så det lönar sig alltid att fråga.

2. Använd undersökningar och statistik

Har du turen att ha tillgång till egen data som visar intressanta mönster och trender, använd den. Om inte kan det helt klart vara värt att lägga pengar på en extern undersökning bland dina kunder och målgrupp. Resultatet har stort användningsområde inte bara som PR-underlag.

3. Våga vara kontroversiell och sticka ut hakan

Media vill gärna skriva om det som är annorlunda och avviker från det normala. Karismatiska människor att intervjua som vågar använda modigare språk, utan att de för den sakens skull förargar eller uttalar sig om sådant de inte ska eller bör tala om, blir snabbt populära.

4. Tänk mer generellt

I vilken verklighet passar dina produkter eller lösningar in? Vilka trender och frågeställningar finns där? Skaffa dig kunskap och ha åsikter på ett mer generellt plan. Då får du också uppmärksamhet från medier som normalt inte skulle skriva om ett specialområde.

5. Tänk mer individuellt

Finns det intressanta medarbetare i företaget som kanske bytt karriär, har intressanta fritidsintressen, kommer från spännande länder och som därmed har en intressant berättelse där företaget spelat en roll? De kan vara ovärderliga för att få ut företagsnamnet och ge en bild av företagets värderingar och kultur.

6. Tänk långsiktigt

Se till att ha en plan för hur du vill uppfattas och en rad idéer och förslag klara. Sedan gäller det att vara opportunistisk. Haka på relevanta diskussioner och trender och kontakta själv media personligen för att ge din syn på saken. OBS! Här gäller det att vara snabb. Kontakta journalisten med din kommentar samma dag eller dagen efter. Ju längre du väntar desto mindre intresse från journalisten, och du riskerar dessutom att någon annan hinner före.

7. Läs vad journalisterna skriver

Visa att du är påläst och kan komma med relevanta, bra förslag genom att hänvisa till artiklar de skrivit som du tycker varit bra och insiktsfulla. Ofta hör läsare bara av sig om det står något fel, så om du har något positivt att säga – och dessutom kan bidra med nya vinklingar och insikter – har du större chans att bli hörd och få journalisten att tala för din sak.

——————————

Hur arbetar ditt företag med att fånga intresse och bygga relationer med media? Och på vilket sätt integrerar du PR i Content Marketing-arbetet? Kommentera gärna och dela med dig av dina erfarenheter.

Det här är andra delen av två om native advertising och PR, av vår gästbloggare Helena Lidén, PR-konsult och grundare av JustPR. Läs gärna första delen: PR vs native advertising – vem vinner? #1

OM VÅR GÄSTBLOGGARE HELENA

Helena Liden är internationell PR- och kommunikationsexpert och grundare av JustPR. Med en bakgrund som lokaljournalist, i olika kommunikationsroller på Ericsson och på PR-byrån JBAB flyttade hon i slutet av 90-talet  till London och globala PR-byrån Edelman. Efter att därefter drivit svenska streamingföretaget Kameras dotterbolag i UK och även varit Head of Publicity på BBC Training & Development startade Helena 2005 JustPR, med kunder som Google, Panasonic, Ariba m fl. Helena bor i London, men tillbringar mycket av sin tid i Sverige.

Dela:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

 

Post Comments

Du kanske också gillar

Lyssna på B2B-podden om vilka möjligheter ChatGPT erbjuder att kombinera mänsklig empati med smart AI-stöd i kunddialogen.

Läs vidare

Det finns många anledningar att använda KPI:er i B2B-marknadsföringen. I vår artikel får du veta hur du kan gå tillväga!

Läs vidare

Mer inspiration direkt i din inbox?

Fyll i din epostadress så håller vi dig uppdaterad.

Sök efter mer inspiration