5 skäl för ditt B2B-företag att överväga sociala medier
Malin Sjöman
Det finns fortfarande en hel del B2B-företag som funderar kring sociala mediers vara eller icke vara i den egna kommunikationsmixen – och det är sunt! Som alltid finns det inget självändamål i att välja en kommunikationskanal framför den andra, inte ens sociala mediekanaler trots den uppmärksamhet de fått de senaste åren. Däremot kan det vara värt att fundera kring vad företaget vill uppnå med sin kommunikation som helhet för att sen utvärdera om och hur en social mediesatsning kan bidra.
Här följer fem vanliga påståenden från företag som väljer att engagera sig i sociala medier – kanske stämmer några av dem in på dig och ditt företag.
”Vi vill hitta en bra sätt att dela och sprida vår kunskap med målet att bygga förtroende och stärka vårt varumärke”
Många B2B-företag har idag en affärsidé som bygger på att hjälpa andra företag att lyckas: att förbättra sin effektivitet, öka sin konkurenskraft, utveckla sina affärer och skapa lönsamhet, antingen genom att bidra med expertkunskaper eller erbjuda kvalifierade lösningar av produkter och tjänster.
Att hjälpa andra lyckas handlar ofta om att dela med sig av sina kunskaper och tidigare branscherfarenhet. För att få chans att göra det behövs förtroende. Genom att engagera sig aktivt i sociala medier får företagets medarbetare en chans att dela med sig av sin samlade kunskap och visa att man verkligen är experter inom det man arbetar med. På så sätt bygger företaget förtroende och tar position på marknaden.
”Vi vill bjuda in kunder, partners och andra intressenter till en direktdialog och på så sätt knyta dom närmare oss i en affärsmässig relation”
De flesta B2B-företagare bygger sina affärer genom nära relationer med andra människor: partners, leverantörer och kunder.
Sociala medier har blivit ett allt mer självklart komplement till att träffas fysiskt på mässor, seminarier och i säljmöten. Att delta aktivt i den digitala dialogen blir därför viktigt för att bygga och utveckla långsiktiga, affärsmässiga relationer.
”Det är viktigt för oss som företag att utveckla vårt ekosystem och professionella nätverk med nya potentiella kunder, partners och andra påverkare”
Sociala medier är inte bara ett verktyg som hjälper till att vidareutveckla relationer med de vi redan känner. De kan också vara kraftfulla verktyg för att hitta nya kunder, identifiera samarbetspartners eller kartlägga vilka andra spelare som på något sätt ingår i företagets ekosystem och påverkar dess marknad.
”Vi vill samla in kunskap och inspiration från marknaden för att bättre förstå våra kunders behov, insikter och åsikter”
För att utvecklas och nå långssiktig framgång måste alla företag arbeta löpande med innovation och utveckling. För att hitta nya innovativa sätt att göra affärer och fatta rätt beslut längs vägen krävs att företaget håller sig uppdaterade på sina kunder och deras behov, kring vilka trender som råder på marknaden och hur företagets konkurrenter agerar. Sociala medier erbjuder en arena för att monitorera och fånga upp vad som är på gång och hur ”snacket går”.
”I en värld som är alltmer digital är det viktigt för oss att hitta nya sätt att ge vårt varumärke kött och blod och skapa utrymme för personliga reflektioner”
I dag börjar majoriteten av alla B2B-köp på nätet. Nyligen konstaterad också Corporate Executive Board Company i ett inlägg hos Harvard Business Review att 60% av köpbesluten tas innan köparen kommer i direktkontakt med en personlig företagssäljare.
Det innebär givetvis nya utmaningar för B2B-företag som är vana att bygga sina affärer på personliga relationer och sin varumärkespositionering på varje medarbetares bidrag och engagemang. Här kan sociala medier ge verktygen för att möjliggöra den personliga dialogen och bevara den mänskliga bilden av företaget i en alltmer digital värld!
Läs mer om sociala medier för B2B-företag här:
Du kanske också gillar
Christoffer Williamson, Group Digital Experience Manager på Camfil gästar B2B-podden och diskuterar martech och utmaningen att navigera i den spännande men också komplexa världen av ökad digitalisering och nya systemlösningar.
Crescandos Anette Jarmert och Malin pratar om kundinsikt, budskapsplattform, redaktionell plan och aktivering. Lyssna på B2B-podden i din poddspelare eller på vår sajt!
Mer inspiration direkt i din inbox?
Fyll i din epostadress så håller vi dig uppdaterad.