Siemens
SIEMENS HÅLLBARHETSKAMPANJ – FRÅN ETT UPPENBART VARFÖR TILL ETT KONKRET HUR
Samarbetet mellan Siemens och Crescando inleddes i början av 2021 med en kampanj om simulering och virtuell driftsättning för industrin. Därefter har de gemensamma projekten avlöst varandra med aktiviteter kring smarta sjukhus, Industrial Edge och digitala tjänster för läkemedelsbranschen.
Med över 1.400 anställda i Sverige har Siemens en ledande position inom industrisegmentet och spelar en avgörande roll för att samhället ska nå de globala hållbarhetsmålen. För att hjälpa sina kunder på vägen mot en mer hållbar verksamhet initierades en kampanj med syfte att förtydliga hur målen ska nås.
HÅLLBARHET ÄR EN SJÄLVKLARHET – MEN HUR?
Siemens har länge haft hållbarhet som en integrerad del i sitt DNA och verksamhet. Att ge industrikunderna möjlighet att driva hållbar tillväxt och utveckla sin verksamhet ligger i koncernens grunderbjudande. Allt fler företag tar numera också ett tydligt ansvar för att arbeta med hållbarhet på riktigt.
För att inspirera och konkretisera hur omställningen kan gå till i praktiken fick Crescando i uppdrag att leda arbetet med att ta fram Hållbarhetskampanjen 2022. Tillsammans med ett tvärfunktionellt team från Siemens mejslades kampanjen fram.
För att stärka det övergripande hållbarhetsbudskapet skulle kampanjen också presentera tydliga erbjudanden från olika affärsområden. Målet var att illustrera hur Siemens tjänster och produkter leder till ökad hållbarhet för kunderna genom att använda utvalda lösningar från de olika affärsområdena.
Varför hållbarhet är viktigt inser alla – nu var det HUR:ets tur att få träda in på scenen.
Vi valde att arbeta med Crescando för att få en erfaren partner som vårt bollplank och drivande part i utformningen av kampanjen för den svenska marknaden. Vi känner Crescando som en fokuserad B2B-byrå med en stark digital inriktning.
– Charlotta Målargård, Nordic Head of Marketing Communications
HÅLLBAR PÅ SJU MÅNADER – GÅR DET?
Efter en första analys tillsammans med ansvariga affärsenheter inom Siemens formulerades tre huvudspår för kampanjen:
- Hållbarhet – Vad betyder hållbarhet just nu och framåt?
- Konkretion – Hur gör företag för att praktiskt bidra till de globala hållbarhetsmålen?
- Tidslinje – Vilket tidsspann vågar vi prata om? Hur snabbt går det att nå mätbara resultat?
Arbetet landade i ett övergripande kampanjbudskap:
Kan din verksamhet bli mer hållbar på bara sju månader?
Drömmen hade varit att få kommunicera: Så blir du mer hållbar på sju månader. Eftersom det löftet är allt för svårt att garantera vände vi påståendet till en fråga: Kan din verksamhet bli mer hållbar på sju månader? Det outtalade svaret framgår dock tydligt: JA, det går och Siemens kan vara din partner på resan!
– Charlotta Målargård, Nordic Head of Marketing Communications
VILL DU OCKSÅ UTVECKLA DIN MARKNADSFÖRING?
Vi ville vända perspektiven från att tidigare främst ha varit inifrån och ut till att nu bli ur kundens perspektiv. Det skulle genomsyra hela köpresan från annonsering till uppföljning. Via tre webbinarier fick tre olika kunder visa hur de arbetar med Siemens lösningar för att bli mer hållbara.
– Charlotta Målargård, Nordic Head of Marketing Communications
När kampanjen lanserades fick de tre inspirerande webbinarierna en boost av annonsering på LinkedIn och Google. Specialskrivna artiklar och anmälningslänkar delades i organiska och sponsrade inlägg liksom i riktade leadgen-annonser mot utvalda branscher. Native-artiklar publicerades i olika medier och distribuerades via epostutskick (EDR).
Samarbetet över avdelningsgränserna hos Siemens och med Crescando som extern partner gav en kreativ dynamik som satte fart på idéskapandet. Det blev en inspirerande resa där marknadsföringen plötsligt var något som alla inblandade involverades i.