#28 – Så får vi ihop kompetenspusslet på marknad
Malin Sjöman
B2B-marknadsföringen utvecklas snabbt just nu för att möta alltmer digitala köpbeteenden och hybrida kundresor. Det gör också att marknadsavdelningens ansvar utvecklas och växer. Med fokus på allt från att generera leads, arrangera events, leda företagets närvaro i sociala medier och bygga en solid martech-stack till att bygga varumärke och delta i det affärsstrategiska arbetet. Det är tydligare än någonsin att bredden av ansvar och arbetsuppgifter ställer krav på en bredd av kompetenser och erfarenheter. Så hur kan vi kompetenssäkra marknadsorganisationen framåt?
För att djupdyka i frågan har Malin bjudit in Eva Sparr, Associate Partner på EY, till B2B-podden. Eva har tidigare jobbat med marknadsföring och försäljning i olika B2B-företag, både i linjen på Ericsson, Op5 med flera och på konsultsidan.
Samtalet handlar om hur vi som B2B-företag kan möta behovet av nya kompetenser på marknadsavdelningen och företaget i stort. Hur påverkar förändringarna i hur våra kunder väljer att göra allt mer av sin resa i digitala kanaler hur vi bygger våra marknadsavdelningar och vilka kompetenser och erfarenheter som krävs?
Diskussionen leder också in på ämnen som:
- Var finns utmaningarna i att säkerställa att vi har rätt kompetenser på marknadsavdelningen och företaget som helhet?
- Hur kan marknadsavdelningen balansera interna resurser med en förstärkning utifrån?
- Hur bygger vi en lärande organisation?
- Hur vet du som marknadschef vad du ska prioritera om budgeten dras åt?
- Vad krävs av företaget när konkurrensen om kompetenserna hårdnar?
Eva delar också med sig av sina tre bästa råd till dig som B2B-marknadsförare som vill koppla greppet om kompetenspusslet på marknad i ditt företag!
🎧Lyssna på avsnittet
Passa på att lyssna nu direkt här eller i din poddspelare! Och glöm inte prenumerera på B2B-podden så du får tips när nästa avsnitt är ute med mer inspo för din B2B-marknadsföring och försäljning!
Hör gärna av dig
Har du frågor eller vill diskutera hur du kan lägga pusslet och kompetenssäkra din marknadsorganisation i en snabbföränderlig vardag? Hör av dig!
Du kanske också gillar
Lyssna på B2B-podden som gästas av Pernilla Brouzell, konsult inom Customer Experience Management, förändringsledning och marknadsföring, om värdet av och vägen till att få till ett kundfokuserat tänk i hela
Christoffer Williamson, Group Digital Experience Manager på Camfil gästar B2B-podden och diskuterar martech och utmaningen att navigera i den spännande men också komplexa världen av ökad digitalisering och nya systemlösningar.
Mer inspiration direkt i din inbox?
Fyll i din epostadress så håller vi dig uppdaterad.