#38 – Att marknadsföra en kompetensorganisation
Malin Sjöman
När vi pratar B2B-marknadsföring tänker vi gärna på olika former av produkter och projekt där vi och vårt företag säljer och levererar en helhetslösning. Men hur ser det ut när produkten vi erbjuder är en kompetens – eller snarare en mängd olika kvalificerade kompetenser – och leveransen många gånger del av någonting större? När det handlar om marknadsföring av konsulttjänster, där slutprodukten som löser kundens behov ser helt olika ut från gång till gång?
Veckans inslag av B2B-podden handlar om marknadsföring av kvalificerade konsulttjänster och gästas av Helena Torhage, ansvarig för marknadsföring och kommunikation på konsultföretaget Berotec. Förutom rollen som kommunikationsansvarig på Berotec driver Helena hållbarhetsinitiativet Backing the Future och stöttar ett start-up företag inom HR tech. Tidigare har hon drivit eget i skobranschen och jobbat på Marknadsföreningen.
I inslaget förklarar Helena hur hon ser att marknadsföringen av specialistkunskap och flexibla konsulttjänster skiljer sig från arbetet med att marknadsföra färdiga produkter och tjänster. Hon berättar också om hur co-marketing och ett nära samarbete med företaget Cinode kring Konsultpodden har blivit en av hörnstenarna i marknadsföringen.
Samtalet leder vidare in på:
- Varför co-marketing blivit en så viktigt ingrediens i marknadsföringen
- Hur du skapar en framgångsrik podd inom B2B
- Styrkan i att kombinera digital dialog med fysiska möten och events
- Vad som krävs för att få med kollegorna på tåget och bidra i marknadsföringsarbetet
- Om det verkligen är OK att låta eftertraktade medarbetare synas på webben
Inslaget avslutas med Helenas tre bästa råd till andra konsultföretag inom B2B-företag, som vill bli bättre på att marknadsföring av konsulttjänster och medarbetares kompetens.
🎧Lyssna på avsnittet
Passa på att lyssna nu direkt här eller i din poddspelare! Och glöm inte prenumerera på B2B-podden så du får tips när nästa avsnitt är ute med mer inspo för din B2B-marknadsföring och försäljning!
Hör av dig!
Vill du diskutera hur du och ditt företag kan bli bättre på att marknadsföra era konsulttjänster eller komma igång med co-marketing och smarta samarbeten? Hör gärna av dig!
Du kanske också gillar
I årets första inslag gästas B2B-podden av Mats Rönne, senior rådgivare med lång erfarenhet av marknadsföring, affärsutveckling och varumärkesarbete för att ge sin syn på värdet av starka varumärken för
Lyssna på B2B-podden som gästas av Pernilla Brouzell, konsult inom Customer Experience Management, förändringsledning och marknadsföring, om värdet av och vägen till att få till ett kundfokuserat tänk i hela
Mer inspiration direkt i din inbox?
Fyll i din epostadress så håller vi dig uppdaterad.