Hoppa till innehåll

#42 – Bygg thought leadership med content marketing

Malin Sjöman

🎧 Lyssna på avsnittet här >>

Många svenska B2B-företag jobbar idag med content marketing – ofta kopplat till en Thought leadership-strategi. Med kunskapsledarskap blir målet att positionera det egna företaget som en trovärdig part som är värd att lyssna på, ta råd och inspiration från. Något som också rimmar så väl med content marketing som ju i grunden handlar om att hjälpa både potentiella och befintliga kunder att köpa – att guida dem från problem eller utmaning och hitta rätt lösning.

För att diskutera vad som krävs för att lyckas med content, både för att guida på köpresan och bygga varumärke över tid, gästas veckans inslag av B2B-podden gästas av Mattias Loxi, medgrundare och marknadsansvarig på Cinode, en SaaS-plattform som bidrar till att effektivisera det interna arbetet i konsultbranschen. Mattias har själv en gedigen bakgrund som konsult från bland annat HiQ och ADDQ.

För Cinode är content ett viktigt verktyg både för att ta position, bygga varumärke och rent konkret få igång dialogen med potentiella kunder. I inslaget berättar Mattias hur manhar jobbat metodiskt med content marketing från starten 2011 för att bygga en position som thought leader i konsultbranschen och bli en aktör som leder diskussionen i branschen.

Samtalet löper vidare in på:

  • Vad Mattias ser som grundstenarna för ett bra content-arbete
  • Vikten av att producera unikt content för att tränga igenom bruset
  • Varför du måste ha järnkoll på din målgrupp
  • Hur personligt och autentiskt content blir en framgångsfaktor
  • Värdet av att samarbeta och bygga broar i branschen
  • Hur olika former av content samverkar och förstärker varandra

Inslaget avslutas med att Mattias ger sina tre bästa råd till dig som vill utveckla ditt content marketing-arbetet för att ta position på marknaden och vinna fler kunder!

🎧Lyssna på avsnittet

Passa på att lyssna nu direkt här eller i din poddspelare! Och glöm inte prenumerera på B2B-podden så du får tips när nästa avsnitt är ute med mer inspo för din B2B-marknadsföring och försäljning!

 

Hör av dig!

Vill du också komma vidare i ditt content marketing-arbete? Hör gärna av dig så pratar vi igenom utmaningar och möjlighter för ditt företag!

 

Dela:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

 

Post Comments

Du kanske också gillar

Eva Skoglund, gästar B2B-podden för att diskutera produktledningens kommersiella roll och hur viktigt det är att utvecklingsarbetet kopplas till affärsmålen.

Läs vidare

Vi tittar närmare på Content Marketing Institutes rapport B2B Content Marketing – Benchmarks, Budgets, and Trends 2025 om varför vissa B2B-företag lyckas med content marketing men inte andra.

Läs vidare

Mer inspiration direkt i din inbox?

Fyll i din epostadress så håller vi dig uppdaterad.

Sök efter mer inspiration