Hoppa till innehåll

#43 – Byrå eller inhouse – så väljer du väg!

Malin Sjöman

🎧 Lyssna på avsnittet här >>

Som marknadschef eller marknadsansvarig i ett B2B-företag har du säkert stått inför frågan: Ska vi satsa på att rekrytera de kompetenser vi behöver för vårt marknadsföringsarbete, bygga vår egen inhouse-byrå, eller ska vi ta hjälp av en extern byrå för vår B2B-marknadsföring? Båda alternativen har sina styrkor och utmaningar och valet påverkar inte bara budget och resurser utan också kreativitet och genomförandekraft. Vad är fördelarna med de olika alternativen? Vad avgör vilken väg som är rätt att gå? Och hur säkerställer vi ett effektivt samarbete mellan interna och externa resurser – oavsett hur mixen ser ut?

För att utforska hur B2B-företag tänker kring att hitta balansen mellan att rekrytera och ta hjälp av externa konsulter gästas B2B-podden av Ulrika Hasselberg, seniorkonsult inom marknadsföring. Ulrika har lång erfarenhet av B2B-marknadsföring och kommunikation – både från linjen och byråsidan på bl a Cloud Nine, Nordic och Nordic Morning, Meritmind, Grant Thornton och Microsoft.

I inslaget berättar Ulrika om sina erfarenheter och insikter från både linje och byrå. Eftersom båda alternativen har sina fördelar och utmaningar handlar det i slutändan handlar om att väga de två alternativen mot varandra eller att helt enkelt hitta rätt mix för den egna organisationen!

Vi pratar också om:

  • Fördelarna med de olika alternativen
  • Vad som styr hur bäst mix ser ut för just ditt företag
  • Vikten att äga strategin och varumärket internt
  • Hur ett bra samarbete mellan interna och externa resurser ser ut
  • Hur intern kompetenssäkring med byråstöd kan se ut
  • Skillnad i kompetenspusslet mellan små och stora företag

Inslaget avslutas förstås med att Ulrika ger sina tre bästa råd till dig som vill bli bättre på att kombinera den interna kompetensen med externt stöd!

🎧Lyssna på avsnittet

Passa på att lyssna nu direkt här eller i din poddspelare! Och glöm inte prenumerera på B2B-podden så du får tips när nästa avsnitt är ute med mer inspo för din B2B-marknadsföring och försäljning!

 

Hör av dig!

Är du nyfiken på att diskutera hur du och ditt företag hittar rätt balans mellan att rekrytera och ta in extern byrå- eller konsulthjälp? Hör gärna av dig!

 

Dela:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

 

Post Comments

Du kanske också gillar

Mattias Loxi, medgrundare och marknadsansvarig på Cinode, gästar B2B-podden för att berätta om företagets framgångssaga med content marketing.

Läs vidare

Eva Skoglund, gästar B2B-podden för att diskutera produktledningens kommersiella roll och hur viktigt det är att utvecklingsarbetet kopplas till affärsmålen.

Läs vidare

Mer inspiration direkt i din inbox?

Fyll i din epostadress så håller vi dig uppdaterad.

Sök efter mer inspiration