Dela egen och andras kunskap med content curation #1
Susanne Hägvall
När content marketing-fabriken väl är igång och innehållskalendern ska fyllas, känner många marknadsförare en press att hinna producera tillräckligt mycket nytt och relevant material. Kanske ligger utmaningen i brist på tid, resurser eller att inspirationen till och från tryter. Vi har tidigare här på bloggen skrivit om hur du med god planering och genom att arbeta med tydliga teman kan bli mer effektiv i ditt content marketing-arbete. Att ha ett kontinuerligt flöde att content och målmedvetet sprida innehållet i olika kanaler är viktigt för att långsiktigt bygga ett kunskapsledarskap, Thought Leadership.
För att hålla takten i arbetet med att ta fram nytt innehåll finns möjligheten att komplettera den egna content-produktion med att ”kurera” innehåll som andra skapat, content curation. Genom att belysa, bearbeta och/eller referera till innehåll från andra källor, kan du bygga både din egen kunskap, hitta inspiration och samtidigt stärka värdet av ditt företags content marketing.
Det är i första hand i sociala media, genom delningar av andras inlägg eller artiklar på till exempel LinkedIn och Twitter, som content curation har blivit allt vanligare de senaste åren. Antalet kanaler för att sprida budskap och locka följare ökar stadigt. En rad olika sociala media-plattformar har växt fram i takt med vårt allt flitigare surfande och sökande på nätet. Utrymmet för digitalt content är idag enormt och där kan vi hitta en rad källor för content curation. Oberoende undersökningsinstitut, experter/forskare, trendanalytiker, media, partners, professionella bloggare är bara några exempel.
Fyra skäl att arbeta med content curation
Idag börjar 90 procent av B2B-affärerna på nätet. Då vill vi vara där och möta våra potentiella kunder och deras behov. Men för att vi ska lyckas med det behöver vi förutom en bra kundinsikt också ha en god koll på vilka andra källor, konkurrerande eller supporterande, som våra potentiella kunder kan tänkas möta på vägen. Lika viktigt som det är att vända marknadsföringsperspektiven från inifrån och ut till utifrån och in, lika avgörande blir det då att lyfta blicken från den egna content-produktionen och se vad som finns utanför vårt fönster.
Content marketing handlar om att med vår paketerade kunskap förmedla innehåll som är väsentligt för, och skapar rätt känslor hos, våra tilltänkta kunder.
En målmedveten content curation handlar i sin tur om är att välja ut källor och externt content som ligger i linje med de budskap och teman du vill förmedla. Ett selektivt urval av innehåll som på ett eller annat sätt kan belysa, stärka eller tydliggöra det content som du själv producerar.
Så stärker du upp din egen marknadsföring med content curation
- Bekräfta egen tes eller trend: Att till exempel dela med sig av resultat från en oberoende studie kan ge extra tyngd till dina egna påståenden och skapa legitimitet för nya utvecklingsområden som ditt företag satsar på. Det visar att du har koll på trender, talespersoner och nyheter inom ditt område, vilket gör att det blir ännu mer intressant att komma tillbaka till dig. Det bekräftar även att ni ligger långt framme och bidrar till att stärka företagets kunskapsposition ytterligare på området.
- Dra nytta av en växande mängd content inom ”ditt” område: Att det finns mycket skrivet inom ett område kan ibland upplevas som en nackdel, eftersom risken finns att ”mitt content försvinner i mängden”. Men det går också att vända det till positivt genom att rida på vågen. Hjälp din läsare genom att samla ihop och sortera relevant information från olika källor. På så sätt underlättar du för kunden att hitta både dig och relevant content från andra källor. Komplettera med egen vinkling, adderad kunskap och länka till egenproducerat content.
- Förena nytta med egen kunskap: Se arbetet med content curation lika mycket som en form av omvärldsanalys och kompetensutveckling. En win-win där du samtidigt som du delar med dig av dina kunskapskanaler, visar att du är påläst och vet var det finns relevant och inspirerande information som kan ha ett värde för dina potentiella kunder.
- Få en större publik: Genom att länka vidare och dela med dig ökar möjligheten att andra gör detsamma tillbaka till dig. På så sätt kan du nå en bredare spridning, få fler följare och attrahera nya potentiella kunder. Se till att det finns en koppling mellan det innehåll du kurerar och de budskap i form av eget content som kommer från dig. Var också noga med att alltid tydligt referera till ursprungskällan och visa även uppskattning tillbaka när andra länkar till ditt material.
Vad har du för egna erfarenheter av content curation? Kommentera gärna direkt nedan, eller skicka ett mail.
Blogginlägget är det första av två inlägg i en serie om content curation. Här hittar du del två: Content Curation med känsla och förnuft #2
Du kanske också gillar
Christoffer Williamson, Group Digital Experience Manager på Camfil gästar B2B-podden och diskuterar martech och utmaningen att navigera i den spännande men också komplexa världen av ökad digitalisering och nya systemlösningar.
Crescandos Anette Jarmert och Malin pratar om kundinsikt, budskapsplattform, redaktionell plan och aktivering. Lyssna på B2B-podden i din poddspelare eller på vår sajt!
Mer inspiration direkt i din inbox?
Fyll i din epostadress så håller vi dig uppdaterad.