Hoppa till innehåll

Agendan som gör ditt redaktionella arbete framgångsrikt – Redaktionsrådet del 2

Malin Sjöman

I första delen av miniserien om redaktionsrådet kunde du läsa om hur redaktionsrådet kan bli ett effektivt verktyg för att få med hela organisationen i det löpande content marketing-arbetet. Så hur jobbar du rent praktiskt med ett redaktionsråd och hur kan agendan se ut för att arbetet ska bli så effektivt som möjligt?

Redaktionsrådet främsta uppgift är att styra och hålla ihop företagets Content Marketing-aktiviteter. Det har i uppgift att se till att det material som behövs för att stötta företagets kunder genom köpprocessen tas fram, och att det content som produceras verkligen är relevant för mottagaren och genererar de resultat som förväntas.

I större organisationer har redaktionsrådet också den viktiga rollen att koordinera vad som händer i olika delar av företaget. Målet är att hitta synergier mellan olika avdelningar och initiativ, också för att undvika att likartat innehåll produceras på flera olika håll. Lösningen är att gemensamt dra upp riktlinjerna för vad som behövs och sedan anpassa och återvinna innehållet för olika behov.

Redaktionsrådets uppgift är att planera och styra arbetet. Inte att i sittande möte skapa content eller diskutera detaljer kring innehåll och form.

Agendan – navet i det redaktionella arbetet

Redaktionsrådets fysiska möten bör precis som andra möten ha en tydlig agenda för bästa resultat. Genom att sätta en enhetlig struktur för att följa upp det löpande content marketing-arbetet, stämma av aktuella frågeställningar och dra upp riktlinjerna för arbetet skapar du förutsättningarna för alla medverkande att arbeta gemensamt mot samma mål.

En effektiv agenda för ett redaktionsråd kan se ut såhär:

  • Aktiviteter på gång – Hur ser den övergripande content marketing-planen ut för de närmsta månaderna? Vilka aktiviteter och vilket content ligger i pipen just nu? Vad är statusen för det material som är under produktion? Finns det några hinder på vägen som behöver adresseras i redaktionsrådet för att arbetet ska kunna fortsätta som planerat?
    .
  • Utfall och utvärdering av befintligt content – Gå igenom det material som är aktiverat för att avgöra vilket som verkligen levererar. Vilket av det content som finns tillgängligt laddas ner, öppnas och delas vidare av målgruppen? Vilka former av paketeringar fungerar bäst? Vilka kanaler? Reflektera kring vilka slutsatser det går att dra för det kommande content marketing-arbetet.
    .
  • Nya inspel och idéer – Låt alla medlemmar i redaktionsrådet bidra med sina inspel och uppslag för den kommande content-produktionen, utifrån den övergripande content-planen. Ett väl sammansatt redaktionsråd har medlemmar från alla enheter i företaget som har insikt om kundernas behov och förväntningar och kan bidra från sitt perspektiv. Låt idéerna flöda men uppmuntra alla deltagare att förbereda sig inför mötet, inte skjuta från höften. Samla upp alla tänkbara förslag på ämnen och berättelser som är aktuella för målgruppen.
    .
  • Prioritering av idéer – Prioritera de idéer som kommit upp utifrån den övergripande planen och de kommunikativa teman ni arbetar med för stunden. Hur möter de olika förslagen våra personas behov längs köpresan? Parkera sånt som inte ligger i linje med strategin och planen. Vidareutveckla vid behov de förslag som gör det.
    .
  • Redaktionell plan – Sammanställ planen för det redaktionella arbetet i en redaktionell kalender som beskriver vilket content som ska produceras och i vilket format. Ett förslag är att arbeta med planen för ett rullande kvartal i taget, det vill säga att ni arbetar löpande med ett kvartals horisont i planeringen. Säkerställ att alla aktiviteter har en utpekad ägare.

Kom ihåg att redaktionsrådet inte är ett arbetsmöte för att ta fram nytt content eller för att diskutera detaljer kring innehåll eller form. Syftet är att planera och följa upp arbetet.

Mötesfrekvensen? Så ofta det behövs!

Hur ofta träffas då redaktionsrådet? Det flexibla svaret blir: så ofta att inga viktiga insikter tappas bort eller bollar faller mellan stolarna, men heller inte oftare än att alla deltagare verkligen kan prioritera att mötas. För att få kontinuitet i arbetet kan de röra sig om att rådet till en början träffas varje vecka eller var fjortonde dag för att när alla processer kommit på plats och arbetet är uppe och snurras mötas en gång i månaden. Det viktigaste är att rådet träffas kontinuerligt och att arbetet planeras och följs upp regelbundet.

Hur ser din agenda för det redaktionella arbetet ut? Dela gärna med dig av dina tankar och erfarenheter i kommentarsfältet!

Dela:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

 

Post Comments

Du kanske också gillar

Christoffer Williamson, Group Digital Experience Manager på Camfil gästar B2B-podden och diskuterar martech och utmaningen att navigera i den spännande men också komplexa världen av ökad digitalisering och nya systemlösningar.

Läs vidare

Crescandos Anette Jarmert och Malin pratar om kundinsikt, budskapsplattform, redaktionell plan och aktivering. Lyssna på B2B-podden i din poddspelare eller på vår sajt!

Läs vidare

Mer inspiration direkt i din inbox?

Fyll i din epostadress så håller vi dig uppdaterad.

Sök efter mer inspiration