Våra bästa jultips om B2B-marknadsföring och content marketing
Malin Sjöman
Med julen runt knuten är vi många som ser fram emot lite välförtjänt ledighet. Samtidigt tar många av oss tillfället i akt att ägna oss åt det vi vill göra, men kanske inte hinner med under en fullspäckad arbetsdag; boken eller artiklarna vi vill läsa, podden vi vill lyssna på eller verktygen vi vill lära oss.
Vi på Crescando har samlat en gott och blandat-påse med våra bästa tips för att fylla på kunskapsbanken med inspiration och idéer inför det nya året – kanske hittar du en ny favorit?
Och med det önskar vi er alla en god och fröjdefull jul, och ett gott nytt, kreativt år!
Malins jultips: Brandscaping – teama upp med dina partners och jobba smartare
Andrew Davies bok Brandscaping publicerades redan för fyra år sen och jag läste den då med stor behållning. Minst lika aktuell är den idag. I takt med att alltfler svenska företag kommer igång med sin content marketing ökar också önskan om att hitta nya grepp för att ta fram mer kreativt content, jobba effektivare och öka räckvidden på berättelsen. Davies beskriver hur smarta marknadsförare bygger partnerskap och på så sätt uppfyller alla tre önskningarna på en gång. Genom att teama upp med andra företag med samma målgrupp som ditt eget men med ett kompletterande erbjudande finns goda möjligheter att jobba både smartare och effektivare tillsammans. Brandscaping är lättläst, tydlig och med flera konkreta exempel vilket gör den till måste-läsning för alla B2B-marknadsförare som vill ta sin content marketing till nästa nivå..
.
Marinas jultips: Så får du får fart på din content marketing 2017
Blogginlägget 6 Secrets to Boost Your B2B Content Marketing Efforts in 2017 är skrivet av Michael Brenner, CEO för Marketing Insider Group. Michael listar sex områden som bevisat påverkar potentiella köpare i köpprocessen, men som majoriteten av B2B-företag missar att kommunicera. Även om undersökningen i första hand undersökte startsidorna på B2B-företagens hemsidor, så finns det mycket matnyttigt att hämta generellt för din content marketing. Att B2B-köp är baserade på förnuft och logik är en vanlig missuppfattning. Känslor och personliga fördelar spelar stor roll, och bör användas i artiklar, blogginlägg, nyheter men också vid beskrivning av företagets produkter, tjänster och lösningar. (Michaels inlägg bygger för övrigt på en studie genomförd av Content Marketing Institute, ett annat företag som jag varmt rekommenderar dig att följa.).
.
Petras jultips: Canva – Magi för layout och bildhantering
Oavsett om det är bilder för nyhetsbrevet, bloggen eller webben – att få till rätt storlek är alltid en utmaning. Canva har hjälpt mig att säkra att det alltid är rätt storlek på bilderna i alla digitala projekt som jag hjälper våra kunder med.
För mig måste ett verktyg vara intuitivt och enkelt – både att komma igång, använda och lösa problem kring. Gratisversionen av Canva räcker mycket långt, och med enkel ”drag and drop” får du bilder och design snabbt på plats. Du får tillgång till alla olika format som ett företag behöver för bl a sociala media, digitala annonser och tryck. Det finns även många inspirerande layouter och bilder att utgå ifrån, antingen gratis eller till en mycket låg kostnad ($1). Så känner du minsta ångest för att använda Indesign är därmed Canva en vinnare för dig under 2017!
.
Susannes jultips: Podden som upplyser, utmanar och utvecklar
En av mina favoritkällor för inspiration och nya idéer är podden Flip the Switch! från kanadensiska Überflip. Idén bakom podden, som startades för drygt ett år sedan, är att bjuda in de mest framsynta och tillväxtorienterade personerna inom marknadsföring att dela med sig av sina erfarenheter. Målgruppen är B2B-marknadsförare och målet att inspirera till nya sätt att närma sig utmaningar och möjligheter med den nya tidens marknadsföring. När jag lyssnar på en branschpodd vill jag bli upplyst och utmanad – precis vad den här podden ger mig! Det som faller mig mest i smaken är intervjuformatet och kombinationen av bredd och djup i samtalen. Här får du på ett lättsamt och konkret sätt nya inspel som hjälper dig att både utvecklas som marknadsförare och göra ett bättre jobb i vardagen.
.
Matildas Jultips: Digitalakademien hjälper dig i din digitala resa
Tidigare på B2B-bloggen har du kunnat läsa om hur 90 % av dagens B2B-affärer inleds på nätet. Med syftet att hjälpa svenska företag att förstå och utnyttja möjligheterna i digitaliseringen bättre har Google och Almi tagit fram utbildningsplattformen Digitalakademien. På Digitalakademien kan du ta del av enkla, kostnadsfria kurser i hur du skapar och optimerar din webbnärvaro. Kurserna omfattar allt från sökning och sociala medier, till annonsering och e-handel. När du väl har slutfört alla kurser får du en certifiering från Google.
Bonustips! Redan nu kan du använda Digitalakademiens funktion som testar hur mobilvänlig och snabb din sajt är – ett bra och viktigt utgångsläge för din fortsatta digitala resa!
Du kanske också gillar
Christoffer Williamson, Group Digital Experience Manager på Camfil gästar B2B-podden och diskuterar martech och utmaningen att navigera i den spännande men också komplexa världen av ökad digitalisering och nya systemlösningar.
Crescandos Anette Jarmert och Malin pratar om kundinsikt, budskapsplattform, redaktionell plan och aktivering. Lyssna på B2B-podden i din poddspelare eller på vår sajt!
Mer inspiration direkt i din inbox?
Fyll i din epostadress så håller vi dig uppdaterad.