Att använda film i content marketing-arbetet

Marina Kjellander

Varje sekund delas närmare 1 miljon filmklipp på nätet och år 2021 beräknar man att mer än 80 procent av all internettrafik kommer bestå av rörligt material. På YouTube konsumeras olika genrer av film; musikvideos, ”kattfilmer”, filmer om datorspel och instruktionsfilmer. Det finns även ett stort antal videobloggare eller YouTubers som du kan följa. Tv-tittandet minskar och de flesta vill nu konsumera film on-demand. Facebook tar upp kampen med YouTube om att vara den ledande kanalen för film – för att inte tala om Snapchat som växer snabbt. Nu börjar film också figurera flitigt på LinkedIn, mycket tack vare att barriären för att skapa film har sänkts. Hur påverkas B2B-företagens marknadsföring och hur ska du som marknadschef på ett B2B-företag förhålla dig till film som en del i content marketing-arbetet?

Film konsumeras många gånger som underhållning eller förströelse, men det finns också flera bra exempel på hur film även kan ge goda resultat och driva affärer även för B2B-företag. Frågorna du som marknadschef kanske ställer dig är hur film passar in i content marketing-mixen? Hur stor andel av marknadsbudgeten och resurserna ska avsättas för film? Och vilken typ av film ska vi satsa på egentligen?

Bra att tänka på för att du ska lyckas med din filmsatsning:

Varför och till vem gör du filmen?
Nyckeln till framgångsrik content-produktion är att lära känna sin målgrupp, mer specifikt sina personas. Fundera på vad syftet med filmen är – vad du vill att din persona ska känna, tycka eller göra? Är syftet att informera, inspirera, bjuda in eller instruera? Konsumerar din persona film i stor utsträckning (eller kanske inte alls?) och vilka kanaler används i så fall? Att ha ett tydligt syfte och att alltid ha målgruppen i åtanke är en bra startpunkt.

Om du vet till vem, och varför du vill göra filmen, så har du säkert en känsla för hur du önskar att slutresultatet blir. Skissa ner dina tankar och kontakta ett par leverantörer för att höra dig för kring ungefärlig kostnad, tidsplan och upplägg. Det bästa är om du kan ge så specifik input som möjligt.

Hur stor budget behövs?
Filmer kan vara påkostade produktioner med hela team bakom som tar månader, från planering till färdig film. I den andra ändan hittar vi live-videos som gör det möjligt att med sin smartphone filma, redigera och sända live inom loppet av några minuter, helt gratis. Vägen fram ligger förmodligen någonstans mittemellan, men helt klart är att möjligheterna har öppnats upp, ledtiderna kortats avsevärt och film är inte längre något som kräver en svulstig marknadsbudget.

Är du helt ny på film bör du anlita en partner, men det kan också vara värt att internt undersöka om det finns någon som vloggar eller liknande för att tillsammans fundera ut smarta sätt att möta olika målgruppers behov. Det är svårt att säga exakt vad en film kostar då det dels beror på hur många filmkameror och annan utrustning som behövs, om allt ska filmas på en eller flera dagar, på en eller flera platser, ifall det ska vara en animerad film eller inte, och så vidare.

Vilken typ av film ska du satsa på?
Utöver den ack så vanliga företagspresentationen kan det för B2B-företag vara bra att använda film för att lyfta fram:

  • Kundcase – att låta kunden själv berätta om utmaningarna och hur dessa har lösts väger tungt.
  • Expertintervjuer – att låta medarbetare, kunder eller partners dela med sig av sin expertis i filmatiserade intervjuer kan gagna både den enskilda individen, men även ditt företag då ni uppfattas vara kunskapsgenerösa.
  • Instruktions/demofilmer – att låta tittaren med egna ögon se och uppleva en produkt eller tjänst är både effektivt och pedagogiskt.
  • Event – att arrangera bra event kan vara tidskrävande och kräver ofta flera interna resurser på plats. Det kan vara oerhört värdefullt att filma vissa key-notes och passa på att ställa frågor till talarna, kunder och partners under eventet. Anordnar du webinar kan det vara bra att filma under tiden så de som missade kan se det vid senare tillfälle.

Givetvis finns det väldigt många andra sätt att använda film för B2B-företag men förslagen ovan kan vara en bra start att fundera på.

Inför filminspelningen

Vi på Crescando har hjälpt våra kunder med ett flertal filmer under året och jag vill dela med mig av några av lärdomarna:

Var på plats i god tid för att ha tid att rekonstruera filmsekvenserna och dubbelkolla att miljö, ljud, ljus etc. fungerar som det ska. Lita aldrig på vädret – ha alltid en backup-plan. Rekonstruktionen bör ske innan intervjupersonen anländer för att spara dennes tid, men också för att minska risken för rampfeber. De flesta som får en kamera i ansiktet blir nervösa – ställ därför alltid frågebatteriet minst två gånger så det finns gott om material att ta av. Hur frågorna ska formuleras är viktigt, och det kan också vara viktigt att påminna intervjuobjektet om att den som tittar på filmen oftast inte hör frågan, varför det är minst lika viktigt att den intervjuade svarar på ett sätt som gör det enkelt att klippa ihop filmen. Genom att från början ha filmscriptet klart för sig blir det färre missförstånd och första korrekturet hamnar så nära slutlig produktion som möjligt. Glöm inte att få ett ok från den intervjuade innan ni börjar använda filmen.

Jag hoppas att du fått lite inspiration och nya idéer om hur film skulle kunna vara ett sätt att paketera de budskap och berättelser du och ditt företag vill kommunicera till marknaden. Stort lycka till och tveka inte att höra av dig till mig eller mina kollegor för fortsatta filmdiskussioner.

Dela:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

 

Post Comments

Du kanske också gillar

I dagens digitala tillvaro suddas gränsen den mellan den privata och yrkesmässiga online-upplevelsen ut. Du läser, lyssnar och tar del av det som faller inom ditt intresseområde, oavsett när du…

Läs vidare

Sedan 2013 har vi hjälpt B2B-företag att bygga relationer, varumärken och affärer i det nya marknadsföringslandskapet. Genom att byta namn vill vi ännu tydligare positionera oss som B2B-byrån som hjälper…

Läs vidare