Hoppa till innehåll

#16 – Kommunicera hållbarhetsarbetet utan greenwashing

Malin Sjöman

Lyssna på avsnittet här >>

Hållbarhet står högt på agendan hos många B2B-företag. Idag behöver ingen förklara varför ett fokus på hållbarhet är viktigt: det handlar mer om HUR vi som företag arbetar med det.  Att transformera hållbarhetsarbetet till hållbarhetskommunikation är därför mer angeläget än någonsin – men hur gör man? Vad definierar en bra hållbarhetskommunikation inom B2B och hur undviker man fallgroparna?

I avsnittet träffar Malin, VD på Crescando, Charlotta Baker, marknadsförare, kommunikatör och hållbarhetsexpert. Charlotta har en bakgrund från globala företag inom rese- och betalkortsindustrin, i stora amerikanska företag, globalt och på Europeisk och Nordisk basis. Hon har också jobbat med hållbarhetsfrågor inom Stockholm Vatten och Avfall och nu närmast som kommunikationsspecialist på Digital Realty, ett av Crescandos många spännande kundföretag inom IT-sektorn.

I inslaget delar Charlotta sina erfarenheter och tankar kring varför det har blivit så viktigt att kommunicera kring hållbarhet. Hon besvarar också Malins nyfikna frågor:

  • Vad krävs för att kommunicera företagets hållbarhetsarbete på ett trovärdigt sätt?
  • Var finns fällorna du vill undvika?
  • Vad skiljer arbetet i ett B2B-företag från ett som är inriktat på konsumentmarknaden?

Charlotta ger också sina bästa tips till dig som marknads- eller kommunikationsansvarig i ett B2B-företag som vill förbättra ditt kommunikationsarbete. I vilken ände ska du börja? Vad krävs för att du och företaget ska lyckas? Och går det verkligen att göra ett bra jobb utan att ha ledningen med sig?

Lyssna på avsnittet

Lyssna i spelaren nedan eller där poddar finns. Kom ihåg att prenumerera!

 

Hur jobbar du och ditt företag med hållbarhetsfrågor idag? Hur kommunicerar ni kring det arbete ni gjort? Har du fler tankar eller funderingar kring hur du och ditt företag kan växla upp er B2B-marknadsföring? Hör gärna av dig så tar vi ett snack!

Dela:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

 

Post Comments

Du kanske också gillar

Thought leadership handlar om att lyfta fram ämnen som är relevanta och av värde för din målgrupp. Här ger vi dig tre skäl att satsa på strategin.

Läs vidare

Så här kommer du framåt med fyra vanliga utmaningar inom B2B-marknadsföring!

Läs vidare

Mer inspiration direkt i din inbox?

Fyll i din epostadress så håller vi dig uppdaterad.

Sök efter mer inspiration