Hoppa till innehåll

#17 – Content marketing och den digitala kundresan

Malin Sjöman

Lyssna på avsnittet här >>

B2B-köpresan har förändrats snabbt de senaste 15 åren. Köpare på alla nivåer i företaget gör idag en stor del av sin research på webben och i digitala kanaler. Alltfler B2B-företag erbjuder nu också digital handel till sina företagskunder så att man kan gå hela vägen och köpa direkt på nätet. Men vad händer med kundrelationen när säljaren ersätts av en e-handel? Och hur måste vi som marknadsförare tänka och agera för att hänga med i förändringen?

I avsnittet pratar Crescandos VD Malin med Christer Pettersson, Chief Customer Acquisition på Bluestep Bank. Christer har jobbat med B2B-marknadsföring och försäljning i 30 år, bland annat på Hultafors Group, Arvato Financial Solutions och IDG Sweden. Idag brinner har för den digitala kunddialogen i alla former.

I avsnittet diskuterar Christer och Malin sina erfarenheter och tankar kring den förändrade köpresan och alltmer digitala B2B-affären.

  • Hur påverkar den digitala handeln oss som marknadsförare?
  • Hur gör vi för att bygga kundrelationer och skapa lojalitet i en digital värld?
  • Går det verkligen att fullt ut ersätta en rutinerad säljare med content marketing?

Christer ger också sina bästa tips till dig som marknadschef i ett B2B-företag som vill försäkra dig om att du hänger med när köpbeteenden och säljprocesser förändras. Och hur ska du tänka för att inte bli sittande med Svarte Petter och behöva driva hela förändringsarbetet på egen hand?

Lyssna på avsnittet

Lyssna i spelaren nedan eller där poddar finns. Kom ihåg att prenumerera!

Hur påverkar den alltmer digitala kundresan dig och ditt företags marknadsföringsarbete? Funderar du på hur ni kan växla upp era marknadsföringssatsningar för att bli ännu bättre på att möta potentiella och befintliga kunder digitalt? Hör gärna av dig så bollar vi vidare!

Dela:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

 

Post Comments

Du kanske också gillar

Mest lyssnade artiklar om B2B-marknadsföring

Visst vet du att du kan lyssna på våra artiklar också? Här är de 7 mest lyssnade artiklarna från april 2023 till mars 2024.

Läs vidare

Thought leadership handlar om att lyfta fram ämnen som är relevanta och av värde för din målgrupp. Här ger vi dig tre skäl att satsa på strategin.

Läs vidare

Mer inspiration direkt i din inbox?

Fyll i din epostadress så håller vi dig uppdaterad.

Sök efter mer inspiration