Hoppa till innehåll

#19 – Marknad och sälj i den förändrade köpresan

Malin Sjöman

Lyssna på avsnittet här >>

Enligt en studie från Gartner lägger professionella köpare nu i genomsnitt 17% av sin tid under köpprocessen på att träffa potentiella leverantörer. Samtidigt spenderar de 26% av tiden på att hämta information och inspiration i digitala kanaler. Självklart måste den förändrade köpresan, där alltmer tid läggs digitalt, påverka hur vi som B2B-företag behöver jobba med vår kunddialog, försäljning och marknadsföring. Men hur? Och vad behöver vi göra för att förändra våra arbetssätt?

I avsnittet pratar Crescandos VD Malin med Christine Sandmark, marknadsansvarig för PostNord Strålfors i Sverige. Christine har jobbat med B2B-marknadsföring och försäljning i 20 år, på konsult- och utbildningsföretag som Frontit, Hyper Island, Lemontree och Kairos Future. Hon brinner för digital marknadsföring och för att få till det ultimata samarbetet mellan marknad och sälj.

I avsnittet delar Christine och Malin sina erfarenheter och tankar kring marknadsföring och försäljning av mer komplexa produkter och tjänster och hur arbetet påverkas av den alltmer digitala köpresan.

  • Vad innebär det egentligen att professionella köpare fattat närmare 80% av sitt köpbeslut innan de är redo att träffa en personlig säljare?
  • Hur påverkar den nya köpresan oss som marknadsförare?
  • Vad är grundstenarna för en bra digital kunddialog 2023?
  • Hur får vi marknad och sälj att dra åt samma håll – på riktigt?

Christine ger också sina bästa råd till dig som B2B-marknadsförare som vill bli bättre på att få ihop hela kundresan, från marknadsföring till sälj. Du får också tips på hur ska du agera för att undvika att hela inbound och content marketing-ansvaret landar på dina egna axlar!

Lyssna på avsnittet

Lyssna i spelaren nedan eller där poddar finns. Kom ihåg att prenumerera!

Hur påverkar den alltmer digitala kundresan dig och ditt företags marknadsföringsarbete? Funderar du på hur ni kan växla upp era sastningar på marknadsföring och sälj för att bli ännu bättre på att möta potentiella och befintliga kunder digitalt? Hör gärna av dig så bollar vi vidare!

Dela:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

 

Post Comments

Du kanske också gillar

När det för några år sen blev känt att Kevin Spacey skulle hålla en avslutande keynote på det årets Content Marketing World höjde många ett förvånat ögonbryn.

Läs vidare

Ett huvudsakligt mål med content marketing är att vi vill hjälpa våra kunder att köpa. För att lyckas behöver vi förstå hur de tänker och agerar längs vägen.

Läs vidare

Mer inspiration direkt i din inbox?

Fyll i din epostadress så håller vi dig uppdaterad.

Sök efter mer inspiration