Hoppa till innehåll

#20 – History marketing: Använd din historia affärsdrivande

Malin Sjöman

Lyssna på avsnittet här >>

History marketing handlar om att vi som företag använder vår egen historia på ett strategiskt och affärsdrivande sätt i vår kommunikation och marknadsföring. Det är inte helt ovanligt att svenska B2B-företag har en kortare sektion om sin historia på webben. Men hur vanligt är det egentligen att jobba aktivt med företagets historieberättelse i vardagen?

I veckans avsnitt gästas B2B-podden och Crescandos vd Malin av Anders Sjöman, kommunikationschef och vice vd på Centrum för Näringslivshistoria. Anders har tidigare varit kommunikationschef på Voddler, jobbat på PR-byrå och Harvard Business School. Idag brinner han för att hjälpa företag använda sin historia för att skapa affärsmässig nytta.

I podden berättar Anders om hur företag och organisationer som jobbar aktivt med history marketing tar avstamp i sin bekräftade historia i syfte att bygga sitt varumärke eller sin organisation. Företagshistorian kan fungera som en ledstång som hjälper dig och ditt företag ta riktning framåt. Den blir bevisföringen för att det ni lovar idag har en förankring i det företaget gjort och åstadkommit tidigare.

Anders och Malin diskuterar möjligheterna och utmaningarna för dagens B2B-företag att använda sig av sin historia i kommunikations- och marknadsföringsarbetet.

  • Vad är grundstenarna i ett bra history marketing-arbete? Vad är viktigt att tänka på?
  • Var finns utmaningarna i att jobba med history marketing? Finns det risk att verka bakåtsträvande om vi kommunicerar vår historia i stället för att titta framåt?
  • Vilka B2B-företag jobbar framgångsrikt med sin historia i marknadsföringen idag?

Anders ger också sina bästa råd till dig som marknadschef i ett B2B-företag som vill bli bättre på att använda din egen historia i dialogen med dina kunder och medarbetare för att skapa mer affärer eller bygga en starkare kultur.

Lyssna på avsnittet

Lyssna i spelaren nedan eller där poddar finns. Kom ihåg att prenumerera!

Hur använder sig ditt företag av er historia idag för att ta sikte framåt, hitta nya kunder eller bygga en starkar företagskultur? Hör gärna av dig och berätta!

Dela:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

 

Post Comments

Du kanske också gillar

I B2B-podden djupdyker Crescandos Malin Sjöman och Marie Sundbom, Qestit, i vad du kan göra för att vässa samarbete mellan marknad och sälj.

Läs vidare

Starkare content marketing medSEO

Content marketing är en viktig hörnsten inom B2B-marknadsföring, men hur hittar dina målgrupper ditt innehåll? Läs våra åtta tips för att lyckas med SEO-arbetet!

Läs vidare

Mer inspiration direkt i din inbox?

Fyll i din epostadress så håller vi dig uppdaterad.

Sök efter mer inspiration