Hoppa till innehåll

#21 – Är vi redo att ersätta våra B2B-säljare med e-handel?

Malin Sjöman

Lyssna på avsnittet här >>

Hur företag, eller snarare personer på företag, köper från andra företag – det vi kallar för B2B-affärer – har förändrats snabbt de senaste 10–15 åren. Idag gör köpare på alla nivåer i företaget inte bara alltmer av sin research på webben och i digitala kanaler – man förväntar sig också att kunna lägga en beställning och köpa direkt på nätet. Den stora frågan är om B2B-företagen hänger med? Vad krävs för att lyckas med e-handel B2B? Och hur måste vi som marknadsförare tänka och agera?

I veckans avsnitt gästas B2B-podden och Crescandos vd Malin av Niklas Helgesson, medgrundare och vd på eComero, ett konsultföretag med fokus på e-handel. Niklas har tidigare varit CTO på online-modevarumärket NA-KD där han fortfarande är delägare. Han har också jobbat med verksamhetssystem inom e-hälsa och affärssystem och andra digitala lösningar i en mängd olika branscher – både B2B och B2C.

I inslaget diskuterar Niklas och Malin sina erfarenheter av hur B2B-affärer förändrats de senaste åren och vad de ser som de stora skillnaderna jämfört med hur vi gjorde affärer för 10 år sen. Niklas ger sin syn på hur väl B2B-företagen lyckas hänga med i utvecklingen mot alltmer digitala affärer och på så sätt möta de förändrade förväntningar från sina kunder.

Niklas och Malin pratar också om skillnaderna mellan de affärer som görs mellan företag och de köp vi gör som konsumenter. Eftersom B2B-affärer många gånger är betydligt mer komplexa, med större behov av informationsinsamling och mer detaljer som behöver förklaras och utvecklas blir frågan: Går det verkligen att ersätta en rutinerad säljare med e-handel och smart content marketing?

Andra frågor på tapeten i avsnittet är:

  • Vad krävs för att lyckas med digital handel B2B?
  • Hur bygger man kundrelationer och skapar lojalitet i en digital värld?
  • Var finns utmaningarna? Vad behöver man tänka på?

Niklas avslutar också sina bästa råd till dig som B2B-företagare som vill ta klivet ut och satsa på e-handel.

Lyssna på avsnittet

Lyssna i spelaren nedan eller där poddar finns. Kom ihåg att prenumerera!

Hur resonerar du kring e-handel i ditt företag? Har ni redan börjat?  Hör gärna av dig och berätta!

Dela:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

 

Post Comments

Du kanske också gillar

När det för några år sen blev känt att Kevin Spacey skulle hålla en avslutande keynote på det årets Content Marketing World höjde många ett förvånat ögonbryn.

Läs vidare

Ett huvudsakligt mål med content marketing är att vi vill hjälpa våra kunder att köpa. För att lyckas behöver vi förstå hur de tänker och agerar längs vägen.

Läs vidare

Mer inspiration direkt i din inbox?

Fyll i din epostadress så håller vi dig uppdaterad.

Sök efter mer inspiration