Hoppa till innehåll

#24 – B2B-marknadsföring: Är det dags för ”back to basics”?

Malin Sjöman

Lyssna på avsnittet här >>

Idag har vi som B2B-marknadsförare fler verktyg än någonsin till vårt förfogande. Vi har fler möjligheter att mäta och följa upp marknadsföringsarbetet och med det många gånger högre krav på just uppföljning och analys. Vi har fler kanaler, inte minst på den digitala arenan och vi förväntas hantera flera olika vägar ut till kunden än någonsin tidigare. Hur ska vi som marknadsförare egentligen tänka för att navigera i den nya spännande men också mer komplexa världen?

I veckans avsnitt träffar Crescandos Malin Sjöman Annika Svensson, Marknadschef på Symetri. Annika har närmare 25 års erfarenhet av B2B-affärer med den spännande bakgrunden att hon har jobbat med både försäljning och marknadsföring i olika roller på Telia Finans, Ericsson, Siemens, Vendemore och som konsult i egen låda.

I inslaget bollar Malin och Annika kring de möjligheter och utmaningar som uppstår när marknadsföringen förändras allt snabbare. Diskussionen landar bland annat i hur viktigt det är att ta sig tid och stanna upp, för att reflektera över vad det i grunden är vi ska åstadkomma och vad som är syftet med marknadsföringen. Vad är det vi ska uppnå och hur ska vi mäta mot målen? Förstår vi våra kunder? Vilka budskap behöver vi kommunicera för att nå fram?

Samtalet handlar också om:

  • Att hitta balansen mellan det som är nytt och spännande och det som lägger grunden för det dagliga arbetet.
  • AIs roll i marknadsföringsarbetet.
  • Hur viktigt det är att kroka arm med säljorganisationen i arbetet.
  • Hur vi kan agera för att marknadsföringsbudgeten inte ska falla offer för besparingsyxan i en lågkonjunktur.

Det är helt enkelt 30 (drygt!) fullmatade minuter med inspiration för din marknadsföringsvardag, så passa på att lyssna nu direkt på länken eller i din poddspelare!

Lyssna på avsnittet

Lyssna i spelaren nedan eller där poddar finns. Glöm inte att prenumerera – så missar du inget avsnitt av B2B-podden.

Hör gärna av dig

Har du tankar kring hur den snabba utvecklingen inom B2B-marknadsföringen påverkar din vardag och möjligheterna att fokusera på det som är viktigast? Vill du bolla vidare kring att gå ”back-to-basics” och grunda ditt arbete? Eller vill du rent av vara med i ett eget avsnitt av B2B-podden och berätta om din resa? Maila direkt till Malin!

 

Dela:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

 

Post Comments

Du kanske också gillar

När det för några år sen blev känt att Kevin Spacey skulle hålla en avslutande keynote på det årets Content Marketing World höjde många ett förvånat ögonbryn.

Läs vidare

Ett huvudsakligt mål med content marketing är att vi vill hjälpa våra kunder att köpa. För att lyckas behöver vi förstå hur de tänker och agerar längs vägen.

Läs vidare

Mer inspiration direkt i din inbox?

Fyll i din epostadress så håller vi dig uppdaterad.

Sök efter mer inspiration