Hoppa till innehåll

#25 – Marknad, sälj och den hybrida kundresan

Malin Sjöman

🎧Lyssna på avsnittet här >>

Under flera år har vi sett att B2B-köpare på alla nivåer i företaget gör allt mer av sin research inför ett köp på egen hand: på webben och i digitala kanaler. Samtidigt konstaterar Gartner i sin B2B Buying Report att risken för en dålig köpupplevelse ökar om det inte finns någon mänsklig interaktion överhuvudtaget. Chansen för ett kvalitativt köp är också så mycket större om vi synkar vår berättelse i det personliga mötet med det som sägs digitalt. Vi måste helt enkelt se det som ett delat ansvar – mellan marknad och sälj – att tillsammans möta våra kunder på den alltmer hybrida köpresan. Så varför gör vi det så svårt för oss?

Den här månaden träffar Crescandos Malin Sjöman Mathias Härenstam, medgrundare och strategisk rådgivare på Salesonomics. Mathias har jobbat med affärsutveckling och försäljning i drygt 20 år inom framför allt B2B och mestadels inom tjänstesektorn. Han har tidigare haft roller som VD, kommersiell direktör och varit utbildare inom försäljning och ledarskap.

I inslaget djupdyker Malin och Mathias i vad som kommer krävas framöver för att B2B-företag ska nå sin fulla potential. Inte helt oväntat zoomar samtalet in på hur viktigt ett insiktsfullt och nära samarbete mellan marknad och sälj kommer vara för att lyckas. Utmaningen blir att hitta balansen mellan de två organisationerna, både i antal medarbetare och påverkansmandat. Vad kommer krävas för att etablerade säljorganisationer ska vakna upp och på riktigt ta in det nya köpbeteendet? Och hur ska marknad agera för att bli tagna på allvar i de affärsstrategiska besluten?

Malin och Mathias diskuterar också:

  • Vikten av att lyssna på och prata med våra kunder, på riktigt.
  • Likheten mellan fysiska möten och dialogen i sociala medier.
  • Hur relationen till de övergripande affärsmålen skiljer sig mellan marknad och sälj.
  • Vad som händer när försäljningen i hög grad drivs av män och marknadsföringen av kvinnor.
  • Vad som krävs för att vi ska få till en tightare dialog mellan marknad och sälj.


I månadens inslag får du helt enkelt 30 fullmatade minuter med inspiration för din marknadsförings- och säljvardag, så passa på att lyssna nu direkt på länken eller i din poddspelare! Vi tipsar också dig som marknadsförare att dela avsnittet med dina kollegor på sälj och tvärtom. Kanske kan vi tända en gnista till att fördjupa samarbetet när ni lyssnat tillsammans på podden?

🎧Lyssna på avsnittet

Lyssna i spelaren här eller där poddar finns. Kom ihåg att prenumerera så att du inte missar något avsnitt av B2B-podden.

Hör gärna av dig

Har du frågor eller idéer kring hur vi kan hjälpas åt att fördjupa samarbetet mellan marknad och sälj? Vill du bolla vidare kring hur du och sin organisation kan bygga broar som förbättrar era chanser att lyckas nå fram till nya kunder som på den hybrida kundresan? Hör av direkt till Malin!

 

Dela:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

 

Post Comments

Du kanske också gillar

I B2B-podden djupdyker Crescandos Malin Sjöman och Marie Sundbom, Qestit, i vad du kan göra för att vässa samarbete mellan marknad och sälj.

Läs vidare

Starkare content marketing medSEO

Content marketing är en viktig hörnsten inom B2B-marknadsföring, men hur hittar dina målgrupper ditt innehåll? Läs våra åtta tips för att lyckas med SEO-arbetet!

Läs vidare

Mer inspiration direkt i din inbox?

Fyll i din epostadress så håller vi dig uppdaterad.

Sök efter mer inspiration