Hoppa till innehåll

#26 – Så får vi ihop samarbetet mellan marknad och försäljning

Malin Sjöman

🎧Lyssna på avsnittet här >>

B2B-köpare på alla nivåer i företaget, från vd och marknadschef till systemingenjör och testare, gör idag alltmer av sin research och informationsinsamling på egen hand: på webben och i digitala kanaler. Gartner presenterade för något år sen en rapport där man visade att köpare idag lägger 17% av sin tid på att träffa potentiella leverantörer. Samtidigt spenderar man 26% av sin tid på att hämta information och inspiration i digitala kanaler. Köpresan har blivit hybrid och vi måste anpassa hur vi jobbar med vår marknadsföring och försäljning.

Den här månaden träffar Crescandos Malin Sjöman Marie Sundbom, Marknadschef på QESTIT, ett företag specialiserat på kvalitetssäkring. Marie har jobbat med B2B-marknadsföring de senaste 10 åren. Hon brinner för marknadsföring i de digitala kanalerna och inte minst att få marknad och sälj att jobba tillsammans – något som blir allt viktigare när våra kunder rör sig mellan den digitala världen och det fysiska mötet.

I inslaget diskuterar Malin och Marie hur B2B-köpares beteende har förändrats de senaste 10 åren, vad som skiljer köpresan idag från för 10 år sen och hur detta påverkar hur vi behöver tänka som marknadsförare och säljare. Marie berättar också om hur hon och kollegorna på QESTIT jobbar idag för att maximera effekten av en integrerad sälj- och marknadsdialog och vad hon ser som de största utmaningarna i att möta kunder som befinner sig på en alltmer digital köpresa.

Malin och Marie diskuterar också:

  • Vad som är grundstenarna för en bra digital dialog.
  • Nyckeln till en sammanhållen kundupplevelse under hela kundresan, från de digitala kanalerna till den personliga dialogen.
  • Hur du säkerställer att du får till en tight dialog med säljorganisationen i marknadsarbetet och att den marknadsföring som görs verkligen stöttar säljet.
  • Risken med att marknadsföringsbudgeten får stryka på foten när lågkonjunkturen är här.
  • Vad du som marknadschef kan göra för att motverka att marknadsbudgeten slaktas när den egentligen behövs som bäst.


Marie ger också sina tre bästa råd till andra tjänstesäljande B2B-företag som vill bli bättre på att få ihop hela kundresan från marknadsföring till sälj. Passa på att lyssna nu direkt här eller i din poddspelare! 

🎧Lyssna på avsnittet

Lyssna i spelaren här eller där poddar finns. Kom ihåg att prenumerera så att du inte missar något avsnitt av B2B-podden.

Hör gärna av dig

Har du frågor eller idéer kring hur vi kan hjälpas åt att fördjupa samarbetet mellan marknad och sälj? Vill du bolla vidare kring hur du och sin organisation kan bygga broar som förbättrar era chanser att lyckas nå fram till nya kunder som på den hybrida kundresan? Hör av direkt till Malin!

 

Dela:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

 

Post Comments

Du kanske också gillar

När det för några år sen blev känt att Kevin Spacey skulle hålla en avslutande keynote på det årets Content Marketing World höjde många ett förvånat ögonbryn.

Läs vidare

Ett huvudsakligt mål med content marketing är att vi vill hjälpa våra kunder att köpa. För att lyckas behöver vi förstå hur de tänker och agerar längs vägen.

Läs vidare

Mer inspiration direkt i din inbox?

Fyll i din epostadress så håller vi dig uppdaterad.

Sök efter mer inspiration