Hoppa till innehåll

#3 – Varför ska du använda personas?

Malin Sjöman

Att använda sig av personas handlar om att skapa konkreta beskrivningar av fiktiva personer som är så lika de kunder företaget jobbar med som möjligt. På så sätt får vi en gemensam bild av de typindivider företaget vill nå fram till med sin marknadsföring. Genom att förstå deras behov, drivkrafter, utmaningar och beslutskriterier kan vi ta fram relevant innehåll som inspirera och guida vidare i köpprocessen. Men alla gillar inte personas och menar att begränsningar med arbetssättet väger tyngre än fördelarna.

I avsnittet diskuterar Maria Hagman och Marina Kjellander, båda projektledare på Crescando, för- och nackdelar med att arbeta med personas i B2B-marknadsföringen. Du får också tips på vad som är bra att tänka på innan du drar igång ett persona-projekt i din organisation.

Lyssna här!

Jobbar du med personas i din B2B-marknadsföring? Vilka fördelar och nackdelar ser du? Hör gärna av dig och dela med dig av dina tankar!

Dela:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

 

Post Comments

Du kanske också gillar

Så engagerar du din målgrupp effektivt genom kundinsikt och en noggrant definierad budskapsplattform.

Läs vidare

B2B-podden om vad som krävs av B2B-företag för att lyckas med omställningen till mer och mer digital handel.

Läs vidare

Mer inspiration direkt i din inbox?

Fyll i din epostadress så håller vi dig uppdaterad.

Sök efter mer inspiration