#31 – Sju steg till digital dominans B2B
Malin Sjöman
🎧Lyssna på avsnittet här >>
Hur företag, eller snarare personer på företag, gör affärer med andra företag – det vi kallar för B2B-affärer – har förändrats snabbt det senaste decenniet. Köpare på alla nivåer i företaget gör mer och mer av sin research själva i digitala kanaler. Enligt Gartners B2B Buying Report från 2023 vill 75% av alla B2B-köpare slippa att träffa en säljare. Enligt Litiums Nordic Digital Commerce in B2B 2024 erbjuder också mer än två tredjedelar av alla B2B-företag möjligheten att göra affärer digitalt i någon form. Men vad är egentligen digital handel B2B? Och vad krävs av dig för att ditt B2B-företag ska lyckas med omställningen?
I månadens inslag av B2B-podden träffar Malin Niklas Helgesson, medgrundare och vd på konsultföretaget eComero, och Linda U Johansson, Swedish Metaverse Center, båda med lång erfarenhet av digitala B2B-affärer. Tillsammans har Linda och Niklas skrivit en bok som belyser många av ämnena i den inledande frågeställningen: ”B2B boken – 7 steg till digital dominans”.
I inslaget berättar Linda och Niklas varför de skrivit boken (spoiler: för att många svenska B2B-företag saknar stöd och tips för sin digitaliseringsresa!), vem den vänder sig till och hur den som vill öka takten i sin digitalisering ska tänka och göra.
Tillsammans med gästerna diskuterar Malin om B2B-företag generellt har insett hur hur långt fram deras (potentiella) kunder ligger i sin digitala mognad, alltså att man vill göra alltmer av köpresan själv, utan säljare som ”stör”. Diskussionen handlar också om vad som händer när den personliga guidningen i form av personliga säljare försvinner från köpresan, risken med att helt digitala köpbeslut inte resulterar i en nöjd kund och hur vi behöver göra för att detta inte ska hända.
Samtalet leder också in på:
- Skillnaden mellan e-handel för konsumenter och den digitala B2B-affären.
- Vikten av att se digitaliseringsarbetet som en resa utan slutdatum.
- Utmaningen i att få med medarbetarna på tåget.
- Vikten av att bestämma vem som bestämmer.
- Säljarens nya roll i en alltmer digital värld.
Självklart får du också en introduktion till bokens sju steg till digital dominans, där Linda och Niklas delar med sig att sitt framgångsrecept.
🎧Lyssna på avsnittet
Passa på att lyssna nu direkt här eller i din poddspelare! Och glöm inte prenumerera på B2B-podden så du får tips när nästa avsnitt är ute med mer inspo för din B2B-marknadsföring och försäljning!
Hör av dig!
Vill du prata vidare om B2B-företagens digitaliseringsresa och vad som krävs när köpare på alla nivåer i företaget gör alltmer av sin research på egen hand? Malia gärna mig!!
Du kanske också gillar
Crescandos Anette Jarmert och Malin pratar om kundinsikt, budskapsplattform, redaktionell plan och aktivering. Lyssna på B2B-podden i din poddspelare eller på vår sajt!
Lyssna på B2B-podden om OKR, målstyrningsarbetet, taktisk planering och framdrift i det löpande arbetet.
Mer inspiration direkt i din inbox?
Fyll i din epostadress så håller vi dig uppdaterad.