#40 – Lansera produkter dina kunder verkligen vill ha
Malin Sjöman
Att jobba med kundinsikt och säkerställa att vi verkligen förstår våra kunder är en viktig hörnsten i B2B-marknadsföringsarbetet. Minst lika viktigt är det i utvecklingen och lanseringen av nya produkter. För det är ju helt avgörande att vi inte utvecklar nya produkter och tjänster bara för att vi och vårt företag tycker att det är spännande, utan för att det finns ett verkligt kundbehov, ett jobb som ska göras där ute som vi vill hjälpa till att adressera. Och för att vi ska kunna göra det så måste vi förstå hur det faktiskt ser ut ute på marknaden och hur våra kunder tänker.
Veckans inslag av B2B-podden gästas av Anders Ångström, partner och seniorkonsult på A-focus. Anders har varit på en rad spännande företag såsom Ericsson, HiQ och Tele2 och är idag, utöver rollen som konsult, också kursansvarig och föreläsare inom strategisk affärsutveckling på IHM.
I inslaget förklarar Anders hur han definierar begreppet kundsinsikt och varför det är så viktigt i utvecklingen och lanseringen av nya produkter. Samtalet leder vidare in på vad vi i B2B-företaget behöver veta, hur vi kan tänka och vad vi kan göra för att komma närmare våra kunder och bättre förstå deras behov.
Vi pratar också om:
- Hur vi bäst navigerar kundens organisation för att få insikter från rätt personer
- Vilka metoder som fungerar bäst för att skapa en helhetsbild av kundens situation
- Hur vi går från att bara lyssna och samla in input till att verkligen förstå vad kunden behöver
- Vilka fällor som finns längs vägen
- Hur vi bäst visualiserar värdeerbjudandet och visar våra kunder hur vi kan hjälpa dem
Inslaget avslutas förstås med att Anders ger sina tre bästa råd till dig som vill bli bättre på att arbeta med kundinsikt i sin produktutveckling!
🎧Lyssna på avsnittet
Passa på att lyssna nu direkt här eller i din poddspelare! Och glöm inte prenumerera på B2B-podden så du får tips när nästa avsnitt är ute med mer inspo för din B2B-marknadsföring och försäljning!
–
Merläsning
Här är länkar till den merläsning och ”tittning” som Anders rekommenderar i inslaget:
- Job-to-be-done för innovation och produktutveckling
- Job-to-be-done för marknadsföring och försäljning
- SPIN frågeteknik (frågegenomgången startar vid 8.38)
Hör av dig!
Vill du diskutera hur du och ditt företag kan vässa till ditt kundinsiktsarbete? Hör gärna av dig!
Du kanske också gillar
Varför lyckas vissa B2B-företag med content marketing, medan andra har svårt att få resultat? Det är en av de centrala frågorna som Content Marketing Institute (CMI) utforskar i sin årliga…
Charlotte Banning, CMO på investmentbolaget Monterro, gästar B2B-podden för att prata om vikten av en tydlig positionering för att B2B-företaget ska nå framgång på både kortare och längre sikt.
Mer inspiration direkt i din inbox?
Fyll i din epostadress så håller vi dig uppdaterad.