#47 – Kort- och långsiktiga perspektiv i balans
Malin Sjöman
De senaste två decennierna har mycket fokus inom B2B-marknadsföringen legat på strategier och taktiker som optimerar affären här och nu – inbound marketing, content marketing för att hitta nya leads och i extremen account based marketing där marknad jobbar tight med sälj för ett gemensamt fokus på att stänga ett fåtal utvalda konton. Samtidigt vet vi att merparten av en typisk B2B-marknad inte är vare sig redo eller intresserad av att köpa här och nu. Hur balanserar vi insatserna på marknad för att både möta och fånga intresset av de som redan är köpredo med att ta position och bygga varumärke på längre sikt?
B2B-podden gästas av Frida Ahrenby, CMO på Rillion. Frida har över 20 års erfarenhet av marknadsföring och affärsutveckling från en rad spännande bolag, både större, mer etablerade företag som Telia och Accenture men framförallt ett starkt track-record från en rad start- och scale-up företag, i CMO-roller på Getaccept, Bambora och nu Rillion och genom diverse olika styrelse- och advisory-uppdrag.
Samtalet fokuserar kring just hur vi kan hitta balansen mellan det kort- och det långsiktiga arbetet – och framförallt hur det fungerar som alla bäst när de två perspektiven samverkar och förstärker varandra.
Vi diskuterar också:
- Hur marknad och sälj måste hänga ihop i samma process
- Värdet av att levandegöra varumärket i organisationen
- 95-5-regelns betydelse för balansen i marknadsföringen
- Om det går att skapa efterfrågan med demand generation
- Vikten av att förstå kundresan som grund för arbetet
…och mycket mer under 30 innehållsrika minuter!
Inslaget avslutas med att Frida ger sina bästa tips till andra B2B-företag som vill hitta den optimala balansen mellan ett kortsiktigt fokus och långsiktigt varumärkesarbetet i sin B2B-marknadsföring.
🎧Lyssna på avsnittet
Passa på att lyssna nu direkt här eller i din poddspelare! Och glöm inte prenumerera på B2B-podden så du får tips när nästa avsnitt är ute med mer inspo för din B2B-marknadsföring och försäljning!
–
Hör av dig!
Är du nyfiken på att prata om hur ditt företag kan tänka för att hitta balansen i er B2B-marknadsföring? Hör gärna av dig!
Du kanske också gillar
Jonas Widegren, eCommerce Manager B2B på Elgiganten gästar B2B-podden för att diskutera hur fler företagsköpare väljer e-handeln och hur företag kan tänka nytt för att möta sina kunder på den
Vi tittar närmare på Content Marketing Institutes rapport B2B Content Marketing – Benchmarks, Budgets, and Trends 2025 om varför vissa B2B-företag lyckas med content marketing men inte andra.
Mer inspiration direkt i din inbox?
Fyll i din epostadress så håller vi dig uppdaterad.

