Hoppa till innehåll

#48 – Digitala kanaler och personlig dialog i synk

Malin Sjöman

🎧 Lyssna på avsnittet här >>

Där B2B-affärer traditionellt har byggt på personliga relationer och tät dialog mellan säljare och kund erbjuder många företag idag också digital handel till sina företagskunder – så att de kan ”gå hela vägen” och köpa direkt på nätet. Vi kan bland annat se från Litiums stora studie Digital Commerce in B2B att mer än 80 % av nordiska B2B-företag använder de digitala kanalerna för att sälja eller möjliggöra köp direkt på nätet. En bransch som ligger långt fram är förstås IT-branschen.

I det här avsnittet av B2B-podden möter du Jonas Widegren, eCommerce Manager B2B på Elgiganten. Jonas har lång erfarenhet av digitala affärer och har tidigare arbetat med webb och e-handel på bland annat Comfort, Beijer Byggmaterial och Dahl.

Samtalet handlar om hur allt fler företagsköpare väljer att handla digitalt och hur företag kan tänka nytt för att bli bättre på att möta sina kunder på den hybrida kundresan. Och nyckelordet är just hybrid då digitala kanaler och en professionell e-handel inte ersätter behovet av att kunna få personlig hjälp längs vägen.

Vi diskuterar också:

  • Faran i att förlora den personliga touchen vid digital handel
  • Hur generationsskiftet bland köpare ger nya köpbeteenden
  • Elgigantens resa med 20 år av digital handel
  • Hur den första affären många gångar är en öppning för fler affärer över tid
  • Vikten av att förstå sina kunder och hur de vill bli bemötta längs vägen

…under 30 späckade minuter!

Inslaget avslutas med att Jonas ger sina bästa tips till andra B2B-företag som vill utveckla sina digitala affärer och möta sina kunder på bästa sätt på den hybrida kundresan.

🎧Lyssna på avsnittet

Passa på att lyssna nu direkt här eller i din poddspelare! Och glöm inte prenumerera på B2B-podden så du får tips när nästa avsnitt är ute med mer inspo för din B2B-marknadsföring och försäljning!

 

Dela:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

 

Post Comments

Du kanske också gillar

Vi tittar närmare på Content Marketing Institutes rapport B2B Content Marketing – Benchmarks, Budgets, and Trends 2025 om varför vissa B2B-företag lyckas med content marketing men inte andra.

Läs vidare

B2B-podden gästas av Frida Ahrenby, CMO på Rillion för ett samtal om hur vi hittar balansen mellan den kortsiktiga säljdrivande marknadsföringen och varumärkesarbetet över tid.

Läs vidare

Mer inspiration direkt i din inbox?

Fyll i din epostadress så håller vi dig uppdaterad.

Sök efter mer inspiration