#48 – Digitala kanaler och personlig dialog i synk
Malin Sjöman
Där B2B-affärer traditionellt har byggt på personliga relationer och tät dialog mellan säljare och kund erbjuder många företag idag också digital handel till sina företagskunder – så att de kan ”gå hela vägen” och köpa direkt på nätet. Vi kan bland annat se från Litiums stora studie Digital Commerce in B2B att mer än 80 % av nordiska B2B-företag använder de digitala kanalerna för att sälja eller möjliggöra köp direkt på nätet. En bransch som ligger långt fram är förstås IT-branschen.
Vi diskuterar också:
- Faran i att förlora den personliga touchen vid digital handel
- Hur generationsskiftet bland köpare ger nya köpbeteenden
- Elgigantens resa med 20 år av digital handel
- Hur den första affären många gångar är en öppning för fler affärer över tid
- Vikten av att förstå sina kunder och hur de vill bli bemötta längs vägen
…under 30 späckade minuter!
Inslaget avslutas med att Jonas ger sina bästa tips till andra B2B-företag som vill utveckla sina digitala affärer och möta sina kunder på bästa sätt på den hybrida kundresan.
🎧Lyssna på avsnittet
Passa på att lyssna nu direkt här eller i din poddspelare! Och glöm inte prenumerera på B2B-podden så du får tips när nästa avsnitt är ute med mer inspo för din B2B-marknadsföring och försäljning!
–
Du kanske också gillar
Vi tittar närmare på Content Marketing Institutes rapport B2B Content Marketing – Benchmarks, Budgets, and Trends 2025 om varför vissa B2B-företag lyckas med content marketing men inte andra.
B2B-podden gästas av Frida Ahrenby, CMO på Rillion för ett samtal om hur vi hittar balansen mellan den kortsiktiga säljdrivande marknadsföringen och varumärkesarbetet över tid.
Mer inspiration direkt i din inbox?
Fyll i din epostadress så håller vi dig uppdaterad.

