Hoppa till innehåll

#9 – Om KPI:er och varför det är viktigt att kunna mäta marknadsföringsinsatserna

Malin Sjöman

Inbound marketing handlar om att attrahera leads till vårt företag genom att vi delar med oss av relevant, intressant och inspirerande innehåll i våra digitala kanaler. Oftast jobbar vi också med att aktivera, marknadsföra, innehållet i både egna och köpta kanaler. Om det direkt ramlar in nya kunder till företaget kan vi känna oss stolta men inom B2B tar många köp- och säljprocesser betydligt längre tid. Hur ska vi kunna veta om en kampanj blev en framgång eller inte om vi inte kan mäta det i direkta affärer?

I avsnittet pratar Maria Hagman med Marina Kjellander, projektledare på Crescando som också har skrivit en artikelserie på inspirationsportalen om just KPI:er, om varför det är viktigt att kunna mäta marknadsföringsinsatserna. Du får också tips på vad som kan vara bra att ha koll på och följa upp i skogen av möjliga mätetal för att kunna utvärdera arbetet

 

Lyssna här!

Vad mäter du på och varför? Hur analyserar och följer ni upp på era KPI:er?
Hör gärna av dig och dela med dig av dina tankar!

Dela:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

 

Post Comments

Du kanske också gillar

Lyssna på B2B-podden om vilka möjligheter ChatGPT erbjuder att kombinera mänsklig empati med smart AI-stöd i kunddialogen.

Läs vidare

Det finns många anledningar att använda KPI:er i B2B-marknadsföringen. I vår artikel får du veta hur du kan gå tillväga!

Läs vidare

Mer inspiration direkt i din inbox?

Fyll i din epostadress så håller vi dig uppdaterad.

Sök efter mer inspiration