Hoppa till innehåll

Idégenerering: Hur hittar du ny inspiration för din content marketing?

Malin Sjöman

Vill du hellre lyssna på artikeln, klicka här >>

Content marketing handlar ju om att vi hjälper våra kunder och prospekts ta sig från problem till lösning genom att vi delar med oss av kunskap, inspiration och erfarenheter. Vi vill berätta en berättelse som visar att vi förstår kundföretagets utmaningar, att vi kan hjälpa till att hitta en lösning på deras problem och i slutändan hur vi och vårt företag adderar värde.

Ibland känns det enkelt att bryta ner den här berättelsen i bitar och skapa content – artiklar, guider, filmer, poddar, socialamedieposter – som bär budskapet. Andra gånger kan vi behöva mer inspiration för vad som är relevant att säga, för att stärka berättelsen och göra den engagerande och övertygande.

Sex tips på var du hittar ny inspiration när idéerna är slut

Som tur är finns det många källor att gå till utanför det egna företaget. Här är mina sex tips på var det är värt att leta efter inspiration när du går torrt på idéer!

  1. Intervjua företagets kunder – Den självklara ”go-to-källan” för att förstå vilka frågor kunderna ställer sig under köpresans gång. Var finns utmaningarna? Vilka vardagsproblem brottas de med? Vad letar de efter? Du kan antingen sätta upp kundintervjuerna som ett eget projekt, med målet att just fördjupa kundinsikten och skapa personas, eller ta tillfället i akt i samband med kundevent, när du producerar kundcase eller kommer i kontakt med en kund av annan anledning.
    .
  2. Prata med dina samarbetspartners – Har ditt företag partners, upp- eller nedströms i ekosystemet, som jobbar med content? Kanske finns det sånt som kan återanvändas mer eller mindre rakt av, eller som kan inspirera till egna vinklingar? Kanske kan du hitta nya spännande samarbeten för att skapa innehåll tillsammans i ett ”co-marketing-projekt”?
    .
  3. Företagets egna sociala kanaler – Ha koll på vad som händer i de digitala kanalerna och inte minst företagets egna sociala kanaler. Här kan du fånga upp mönster, ”snackisar”, problem och personliga uppfattningar som är värda att jobba vidare med!
    .
  4. Håll koll på branschutveckling och trender – Egna och externa rapporter, trendanalyser och marknadsundersökningar kan ge mängder av nya uppslag till content. Det kan vara korta poster för sociala medier eller längre reflekterande texter. Och vem har inte använt extern data för att förstärka den egna argumentationen i en bloggpost eller presentation. Glöm inte att följa det som diskuteras i dags- och fackpress med content-producentens öga för att få nya uppslag på idéer att bygga vidare på.
    .
  5. Spana på konkurrenterna – Självklart ska du ha koll på hur dina konkurrenter kommunicerar med er gemensamma målgrupp men glöm inte att också se det som händer här som en inspirationskälla. Finns det ämnen att utmana eller att positionera ditt företag emot? Producerar konkurrenten content på relevanta ämnen som du själv skulle kunna göra mycket bättre? Det heter ju ”steel with pride” men att plagiera någon annans innehåll rakt av är aldrig en bra väg att gå. Däremot kan du gärna låta dig inspireras av andra idéer och utveckla dem till det bättre!
    .
  6. Förstå dina kunders kunder – Sist men inte minst: det finns förmodligen inget som är så relevant och intressant för dina kunder som vad deras kunder tänker och funderar kring. Har du en möjlighet att ha en dialog direkt med kundens kund är det en fantastisk möjlighet att använda de insikter du får för att inspirera och väcka intresse.

Detta var mina sex tips som förhoppningsvis kan bidra till att kicka igång din kreativa process. Och så tillbaka till den inledande frågan: Hur hittar du ny inspiration för din content marketing idag?

—-

Vill du ha mer tips och inspiration för din B2B-marknadsföring? Prenumerera på Crescandos inspirationsbrev genom att fylla i dina kontaktuppgifter härintill! Eller hör av dig direkt till mig så bollar vi kring hur vi kan sätta ihop ett spännande projekt tillsammans för dig och ditt företag!.
.

Lyssna på artikeln här

Lyssna i spelaren nedan eller där poddar finns. Kom ihåg att prenumerera!

B2B-podden-marknadsforing

Dela:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

 

Post Comments

Du kanske också gillar

Thought leadership handlar om att lyfta fram ämnen som är relevanta och av värde för din målgrupp. Här ger vi dig tre skäl att satsa på strategin.

Läs vidare

Så här kommer du framåt med fyra vanliga utmaningar inom B2B-marknadsföring!

Läs vidare

Mer inspiration direkt i din inbox?

Fyll i din epostadress så håller vi dig uppdaterad.

Sök efter mer inspiration