Hoppa till innehåll

Kurerat från hängmattan om B2B-marknadsföring

Susanne Hägvall

Under sommaren har vi passat på att lata oss och samlat energi, men också botaniserat bland artiklar och bloggposter om marknadsföring och försäljning. Här har vi valt att kurera några smakprov för dig som vill stärka din roll som B2B-marknadsförare. Det handlar om allt från att få bättre koll på den breda floran av system till att skapa en mer leadsgenererande webbsida och tips om hur du behåller drivet i det löpande marknadsföringsarbetet när engagemanget och inspirationen tryter. Varmt välkommen att läsa och ladda inför hösten!

B2B-marknadsförarnas tid är här och nu!

Idag är det vi som B2B-marknadsförare som har fördel. Det är på vår planhalva som det är roligast, det är här de största förändringarna och satsningarna sker. Nya arbetssätt och framförallt IT har öppnat upp helt nya möjligheter att ta reda på och följa de potentiella kunder som finns på vår marknad, när det är troligt att de är redo att köpa och vilken produkt de då föredrar. Komplexiteten i B2B-affären har alltid varit stor, men nu finns möjlighet att dra nytta av den nya tekniken för att vända detta till din fördel. ”Predictive Intelligence” har blivit B2B-marknadsförarens konkurrensfördel.

Läs hela bloggposten: Finally… B2B Marketing Beats B2C på 6 Sense Blog

Håll dig uppdaterad på systemen

I takt med att allt större del av företagens marknadsbudget läggs på content marketing, ökar också floran av systemstöd för att skapa, distribuera, mäta och följa upp effekten av content marketing-arbete. Att välja rätt typ av system för dina behov är inte alltid så lätt i denna djungel av system för sälj och marknad. För att få en bättre översikt hur de olika systemen hänger ihop och vad de gör har Curata sammanställt en lista och visuell karta över de vanligaste content marketing-verktygen för strategi, produktion, distribution och analys.

Läs på och kolla in systemkartan:  Content Marketing Tools: The Ultimate List – Curata Content Marketing Forum

Så får du leadsgenereringen att gå som en dans

Att skapa en webbsida som genererar leads är en utmaning för många. I denna post får du konkreta råd om hur du genom att utgå från en tre-steg-process som upprepas för varje steg i köpresan lyckas bättre med den digitala leadsgenereringen. Du får konkreta råd om hur du skapar en kontinuitet och följsamhet på webben med 1. Call-to-Action (CTA), 2. landningssidor och 3. tacksidor där du utnyttjar möjligheten att guida besökaren vidare på resan mot ett köp. Tre tydliga, återkommande actions som följer varandra, där det ena steget inte fungerar utan det andra. Eller som Douglas Burdett som skrivit posten uttrycker det: “Three basic steps that, when executed consistently, can make the lead generation process seem as smooth and effortless as a well-performed waltz.”

Läs hela bloggposten: 3 Steps To Waltz Your Way To Lead Generation Success – B2B Marketing Insider blog

Tips hur du behåller drivet i din content marketing

Vi avslutar med en praktisk lista som du kan ta till när content marketing-engagemanget tryter, när du behöver ny inspiration eller känner att ni inte hinner fylla på med tillräckligt mycket nytt content. På Top Rank blog delar Ashley Zeckman med sig en rad tips om hur du behåller drivet i din content marketing: Hur du får större genomslag för din blogg, undviker skrivkramp, får mer ut av ditt content genom återvinning, med mera.

Plocka dina godbitar från listan: 25 Inspiring & Actionable Content Marketing Tips For (Almost) Any Situation – Top Rank Blog

Vad inspirerar dig, hur fyller du på med ny kunskap? Hör gärna av dig med egna tips om hur du fångar upp allt nytt som händer inom B2B-området.

Dela:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

 

Post Comments

Du kanske också gillar

content marketing B2B

Vi har glädjen att hälsa Anette Jermert varmt välkommen till team Crescando! Hon har lång erfarenhet inom marknad med flertal olika roller - senast som strategisk ansvarig och ledare för

Läs vidare

Köpare på alla nivåer gör allt mer av sin kundresa i digitala kanaler. Då är det viktigt att sälj och marknad jobbar tätt tillsammans. En SDR kan vara lösningen när

Läs vidare

Följ bloggen via epost

Sök i bloggen