Hoppa till innehåll

Så maxar du B2B-marknadsföringen med mindre i plånboken

Hanna Olsson

Vill du hellre lyssna på artikeln, klicka här >>

Resultatet av ett spänt världsläge tar sig uttryck på olika sätt, inte minst ekonomiskt. Många B2B-marknadsförare förväntas leverera under året med mindre i plånboken. Men det är när det är som svårast som kreativiteten också kan flöda som bäst. Även om budgeten är mer tight än vanligt finns det stora möjligheter och inte minst anledningar att fortsätta synas för våra potentiella kunder.

I denna artikel inspirerar vi dig om aktiviteter som inte kräver alltför mycket budget, men som kan göra stor skillnad för B2B-marknadsföringen. Det gamla talesättet säger ”Man tager vad man haver” hemma i skafferiet – så här kan du använda budskapet i din B2B-marknadsföring.

Kundcase tillsammans med befintliga kunder

Nöjda kunder är ett av de vassaste verktygen vi har i vårt marknadsföringsarbete. Har ni lyft era befintliga kunder så mycket som ni skulle kunna? Ett skriftligt kundcase om ert samarbete behöver inte ta lång tid att ta fram. Boka in en timmes intervju med en av era kunder där ni pratar om ert samarbete, hur det började, var ni är idag och vart ni är på väg. Vilka är utmaningarna och hur har ni löst dem tillsammans? Resultatet blir ett kundcase som kan publiceras som en artikel på sajten och aktiveras i alla era kanaler som till exempel LinkedIn och nyhetsbrev. Ett kundcase behöver inte vara en lång roman, låt det vara konkret och framförallt: lyft fram värdet av samarbetet för kundföretaget.

Läs mer om hur du vässar din marknadsföring med hjälp av dina kunder!

Lyft fram de anställdas kunskap

Ditt företag är förmodligen fyllt av personer med kunskap och erfarenheter. Många gånger används inte detta tillräckligt i marknadsföringen. Välj ut en person från varje avdelning som får dela med sig av sina bästa tips eller erfarenheter. En IT-chef kan ge tips för hur man optimerar sitt IT-system och en produktchef kan lyfta fram värdet för just er produkt eller tjänst och varför ni utvecklat den tjänsten. Förmodligen sitter du som B2B-marknadsförare på en hel del kunskap som är värt att dela för just din bransch! Dela tipsen på LinkedIn tillsammans med en bild på personen och ni har ett inlägg som blir relevant att dela vidare och som inte minst får fram företagets expertkunskap i rampljuset.

Välj ut en person från varje avdelning som får dela med sig av sina bästa tips eller erfarenheter.

Reduce, reuse, recycle

Har ni tidigare publicerat mycket innehåll som ger värde till era befintliga och potentiella kunder? Tveka då inte att återanvända det! Reduce, reuse och recycle handlar om att fokusera på att skapa värdefullt innehåll, aktivera det flera gånger och att omforma publicerat innehåll till andra format.

Även om du själv är less på att repetera samma budskap, eller kanske inte ser något värde i att aktivera ett gammalt blogginlägg igen, så har säkert dina kunder värde av ditt innehåll. Troligen har inte alla dina kontakter, följare och prenumeranter läst just det blogginlägget. Och om vissa personer får se det igen så kan vi påminna oss om ett annat gammalt uttryck. ”Repetition är kunskapens moder.” Vi tycker inte bara att du kan återanvända ditt innehåll, utan att du ska göra det.

Börja med att inventera ert befintliga innehåll. Har ni innehåll på er sajt som inte har uppdaterats på länge? Uppdatera några bloggposter eller erbjudandesidor med aktuella siffor, ny bild, ny rubrik, ett tillägg, fler länkar till annat värdefullt innehåll och aktivera sedan innehållet i era kanaler igen.

Vi tycker inte bara att du kan återanvända ditt innehåll, utan att du ska göra det.

Kan en lång faktaartikel aktiveras flera gånger genom olika LinkedIn-inlägg med olika “key takeaways” ur artikeln? Kan samma faktaartikel bli flera korta filmer (tack vare dagens teknik går det att få till proffsiga filmer med en smartphone!) med en medarbetare som kortfattat tar upp kundernas utmaningar och inspirerar till diskussion på LinkedIn? Kan ni sammanställa flera blogginlägg till en snygg guide i PDF-format?

Det finns väldigt många sätt att återanvända ert innehåll. Låt idéerna flöda!

Kom ihåg att fortsätta synas

Ni behöver inte synas överallt, i alla kanaler, hela tiden. Men ni behöver fortfarande skapa varumärkesmedvetenhet, snarare än att försvinna helt för att sedan dyka upp igen när det är bättre tider. Den goda nyheten är att det finns bra möjligheter att fortsätta synas, även om budgeten är knaper för digital aktivering. Att personligen interagera i kommentarsfält på sociala medier, tagga relevanta personer i inlägg och skriva egna inlägg och dela reflektioner gör att du och företaget syns.

För den som faktiskt har pengar kvar i mediebudgeten kan också tuffare tider erbjuda en möjlighet att öka räckvidden och frekvens i köpta kanaler för samma peng i och med att trycket minskar när marknadsbudgetar stryps.

Gränsöverskridande interna workshops

Vi har sagt det förr och säger det igen, det är hög tid för gränsöverskridande samarbeten inom organisationen för att optimera B2B-marknadsföringen. Ta tillfället i akt och prata med kollegorna från de andra avdelningarna. Vilka är de vanligaste frågorna vi får? Vilka är de vanligaste utmaningarna våra kunder står inför? Hur ser feedbacken ut? Genom att samla insikter kan ni skapa innehåll som svarar på frågorna och funderingarna, kanske resulterar det i en Q&A på sajten eller varför inte en guide som ger svar på de vanligaste frågorna?

Vill du veta mer om hur ni kan växa affären genom bättre samarbete mellan marknad och sälj? Ladda ner vår ebok Fler leads och mer affärer när marknad och sälj samarbetar.

Vilka är de vanligaste frågorna vi får?

Fler tips om B2B-marknadsföring

Vill du ha mer inspiration om smarta aktiviteter för din B2B-marknadsföring? I vår Inspirationsportal finns över 200 artiklar om B2B-marknadsföring och försäljning, och på Crescandos LinkedIn-sida kan du ta del av löpande uppdateringar om detta intressanta ämne.

Tveka inte heller att kontakta oss om du vill veta mer om hur vi tillsammans kan vässa din B2B-marknadsföring.

Lyssna på artikeln

Lyssna i spelaren nedan eller där poddar finns. Kom ihåg att prenumerera!

Dela:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

 

Post Comments

Du kanske också gillar

Så här kommer du framåt med fyra vanliga utmaningar inom B2B-marknadsföring!

Läs vidare

Thought leadership handlar om att lyfta fram ämnen som är relevanta och av värde för din målgrupp. Här ger vi dig tre skäl att satsa på strategin.

Läs vidare

Mer inspiration direkt i din inbox?

Fyll i din epostadress så håller vi dig uppdaterad.

Sök efter mer inspiration