Ny studie visar att content-strategi spelar roll för hur du lyckas
Susanne Hägvall
Content Marketing Institute (CMI) och Marketing Profs lanserade nyligen ”2014 B2B Content Marketing Trends”. Studien, som genomfördes för tredje året i rad, ger en inblick i hur B2B-företag i USA använder content marketing och vad som avgör hur väl de lyckas. En motsvarande studie har även gjorts i Storbritannien.
I både USA och Storbritannien använder mer 90 procent av B2B-marknadsförare idag redaktionellt innehåll i sin marknadsföring. I USA produceras 73 procent mer innehåll i år jämfört med för ett år sedan. I Storbritannien läggs i genomsnitt 30 procent av B2B-företagens marknadsbudget på content marketing. Och mer än 70 procent av dessa bolag säger att de under de närmaste 12 månaderna kommer att lägga mer pengar på redaktionellt innehåll.
Bättre effekt med content-strategi
En nyhet i årets amerikanska studie är att man för första gången har undersökt betydelsen av att ha en dokumenterad strategi för att nå framgång. Av de tillfrågade som arbetar aktivt med content marketing hade 44 procent av de amerikanska företagen en dokumenterad strategi. Det visade sig ha en avgörande betydelse för vilken effekt företagen upplever att deras content marketing insatser ger. Bland de B2B-marknadsförare som arbetar utifrån en dokumenterad strategi anser 66 procent att det är effektivt, medan bara 11 procent bland dem som inte har någon strategi upplever samma framgång. Intressant att notera är också det är vanligare bland SME-företagen att arbeta utifrån en content strategi, än vad det är bland storbolagen.
Varför ser det då ut såhär?
Content marketing upplevs fortfarande som ett nytt område för många marknadsförare, som därför i flera fall arbetar lite utifrån ”trial and error”. Fler och fler B2B-företag försöker men famlar till viss del i blindo istället för att tänka efter före. Fokus ligger ofta mer på att skapa och sprida en viss mängd content, snarare än på att dela med sig av kvalitativt innehåll som engagerar. Rent strategiskt skiljer sig content marketing egentligen inte från andra marknadsföringsdiscipliner – utan tydlig planering och målsättning finns ingen vägvisare eller måttstock för vad man vill åstadkomma och hur man lyckas.
Några framgångsrecept som studien visar hos de B2B företag som nått längst
- Lägger större andel av marknadsbudgeten på content marketing
- Använder flera taktiker för sin content marketing
- Distribuerar innehåll i fler sociala kanaler
- Skräddarsyr oftare innehåll för specifika personas och beslutsfattare
- Pressas i viss mån av att kunna producera tillräckligt mycket innehåll, men ser det som en betydligt mindre utmaning att kunna skapa innehåll som engagerar.
Resultatet av studierna finns att läsa i sin helhet på CM Institutes hemsida.
Vi vill gärna veta hur ni tänker på ert företag
Hur stor andel av marknadsbudgeten lägger ni på content marketing? Hur ser planerna ut inför de närmaste 12 månaderna? Vad ser ditt företag som den största utmaningen?
—
Kommentera gärna, eller kontakta oss för en pratstund om dina erfarenheter.
Du kanske också gillar
Lyssna på B2B-podden som gästas av Pernilla Brouzell, konsult inom Customer Experience Management, förändringsledning och marknadsföring, om värdet av och vägen till att få till ett kundfokuserat tänk i hela
Christoffer Williamson, Group Digital Experience Manager på Camfil gästar B2B-podden och diskuterar martech och utmaningen att navigera i den spännande men också komplexa världen av ökad digitalisering och nya systemlösningar.
Mer inspiration direkt i din inbox?
Fyll i din epostadress så håller vi dig uppdaterad.