Hoppa till innehåll

Vilken typ av content konverterar bäst?

Malin Sjöman

Det är inte alldeles ovanligt att vi får frågan vilken typ av content som är bäst. Som är mest attraktivt för mottagaren eller som genererar bäst leads. Är det korta bloggposter eller långa whitepapers och guider? Eller är det kanske video eller webinars? Nu har vi svaret. 

I förra veckan släppte MarketingProfs, en av våra alltid aktuella kunskapskällor inom content marketing, resultatet av en studie man genomfört tillsammans med undersökningsföretaget Ascend2 (som för övrigt också är värda att hålla ett öga på). Målet med undersökningen var att förstå hur content bäst kan användas i leadsgenereringsprocessen.

Nu visar rapporten, som baseras på svar från 255 marknadsförare, att det content som upplevs generera mest högkvalitativa leads är just undersökningsrapporter, tätt följt av video och annat rörligt material.

Det content som har störst sannolikhet att generera högkvalitativa leads är undersökningsrapporter

Rapporter – en guldgruva i content marketing-arbetet

Vi på Crescando brinner sedan länge för just egna studier som ett underlag för content marketing-arbetet. Marknadsundersökningar ger inte bara ger nya insikter som ofta är värdefulla för företagets hela affärsutvecklings-, marknadsförings- och säljprocess, de är också en fantastisk källa för att skapa content i alla dess former. För även om rapporten i sig nu visar sig vara en stor tillgång i leadsgenereringen finns möjligheterna att göra så mycket mer med insikter som kommer fram längs vägen.

Webbdagarna i Göteborg 19-20 september 2017 kommer jag tillsammans med Åsa Lundborg Ling från e-handelsplattformen Litium prata om det arbete vi gjort tillsammans kring rapporten Svensk B2B-handel och om möjligheterna med att använda en marknadsstudie i content-arbetet. Vi har valt att kalla presentationen: 10 nyanser av content marketing – så drar du nytta av en marknadsstudie i din marknadsföring – men senast vi räknade kom vi faktiskt upp i 14 sätt att återvinna resultatet från en studie. Hoppas du som är på plats kommer och lyssnar på oss!

Vi planerar även att hålla ett frukostseminarie under hösten på samma tema. Du som är intresserad av att komma är varmt välkommen att höra av dig till oss redan nu och förboka en plats.

Dela:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

 

Post Comments

Du kanske också gillar

Thought leadership handlar om att lyfta fram ämnen som är relevanta och av värde för din målgrupp. Här ger vi dig tre skäl att satsa på strategin.

Läs vidare

Så här kommer du framåt med fyra vanliga utmaningar inom B2B-marknadsföring!

Läs vidare

Mer inspiration direkt i din inbox?

Fyll i din epostadress så håller vi dig uppdaterad.

Sök efter mer inspiration