Hoppa till innehåll

Content recycling: Återvinn ditt content, jobba smartare och nå ut till fler

Malin Sjöman

Du som arbetat med content marketing ett tag har insett att det finns näst intill oändligt många möjligheter för hur vi kan paketera en berättelse. Det är bara kreativiteten (och OK, i viss mån de ekonomiska begränsningarna) som avgör hur många sätt du kan presentera ditt content på. Det fina i kråksången är att vi inte behöver välja det ena sättet framför det andra. Istället har du mycket att vinna på att paketera samma innehåll och budskap i olika format och olika medier.

Genom att arbeta med content recycling, dvs att återvinna ditt content får du chansen att:

  • Upprepa ditt budskap utan att du upprepar dig – Undersökningar har visat att det krävs i genomsnitt 10 interaktioner med ett företag under köpprocessen, från probleminsikt till köp, för att det ska bli en affär. Recycling betyder att du kan återkomma flera gånger till ett och samma tema och förstärka ditt budskap, utan att vara enformig.
  • Förlänga livslängden på ditt content – Ett nyhetsbrev brukar tappar sin attraktionskraft efter 48 timmar. En bra bloggpost peakar oftast inom en vecka. Genom att paketera om din berättelse kan den leva vidare i nya format.
  • Anpassa din berättelse utifrån olika målgrupper och personas – Zooma ut för att sätta berättelsen i ett större perspektiv för den med ett övergripande ansvar, zooma in för att ge en fördjupning för experten.
  • Öka räckvidden på ditt content – Genom att använda dig av flera olika medier: text, bild, video och röst ökar chansen att du når fram till fler mottagare och träffar rätt med det du har att säga.

Så hur fungerar content recycling i praktiken? Ett konkret exempel:

Bloggposten som blev ett whitepaper som blev ett webinar som blev….

Företaget Symsoft erbjuder infrastruktur och värdeadderande tjänster till mobiloperatörer i hela världen. Vår resa tillsammans började med en nyväckt ambition att skifta företagets fokus från att i första hand sälja produkter och tjänster till att istället visa på hur man kan hjälpa sina kunder operatörerna förbättra sina affärer.

Tidigt identifierades en kundutmaning som blev till en affärsmöjlighet för Symsoft: Mobiloperatörer runt om i världen står inför hotet med pressade priser för mobiltelefoni och kommunikation på alltmer mogna marknader, parallellt med en ökad konkurrens från nya internetbaserade applikationer och spelare. Operatörernas utmaning är därför att så långt det går säkra upp sina befintliga intäkter men att i  ännu högre grad hitta nya, kompletterande intäktsströmmar. En av Symsofts lösningar har blivit att hjälpa mobiloperatörer hitta och säkra nya intäktsströmmar inom området ”Enterprise Messaging”, på svenska företagsbaserad SMS, genom en kombination av tjänster och produkter.

Idag är berättelsen om hur man konkret kan hjälpa mobiloperatörer att förbättra sina affärer paketerad i en rad olika format, på bredden och på djupet, digitalt och i den personliga kommunikationen:

  • Det började med en bloggpost där vi i stora drag och på drygt 500 ord konkretiserad hur Symsoft kan hjälpa sina kunder öka intäkterna med ungefär 10 kr per abonnent och år.
  • Efter den övergripande inledningen var det ett naturligt steg att erbjuda en fördjupning till samma ämne med ett whitepaper. Ett större omfång gav utrymme för en djupdykning i marknad och trender uppbackat med extern fakta och att introducera lösningar.
  • För att ge budskapet ytterligare spridning delades det till drygt 10 000 prenumeranter i Symsofts återkommande nyhetsbrev med en inledande presentation av företagets VD.
  • För att förstärka budskapet deltog Symsoft på ett internationellt branschevent, Global Messaging Conference. Man tog tillfället att definiera en egen kategori som Revenue Generation Sponsor och kombinera det med en keynote-presentation på samma tema. På så sätt kombinerades egna och förtjänade medier med en köpt kanal och den digitala kommunikationen stärktes upp med personliga möten.
  • Presentationen som hölls på eventet försågs med detaljerade presentationsanteckningar och delades vidare på Slideshare för de som missat eventet eller ville få en påminnelse.
  • För att låta fler ta del av materialet erbjöds ett webinar där deltagarna också fick chans att ställa frågor direkt till Symsofts medarbetare.
  • Parallellt med det fokuserade content marketing-arbetet arbetade produktorganisationen med att utveckla företagets erbjudande. Resultatet: Symsoft Enterprise Messaging Business Audit, en tjänst som hjälper mobiloperatörer utvärdera och addressa marknaden för företags-SMS. Kommunikativt paketerades tjänsten i ett pressmeddelande, produktblad och säljstödjande presentationsmaterial.
  • Säljcykler i mobilopertörsvärlden är långa men ett fokuserat kommunikations- och försäljningsarbete har burit frukt. Idag har Symsoft ett flertal nya kunder inom Enterprise Messaging. I takt med att lösningarna realiseras paketeras de nya berättelserna i ett första steg som pressmeddelanden och därefter som fullödiga kundcase.

Så då var vi färdiga då!…eller?

Kanske frågar du nu: Om cirkeln från probleminsikt till produktutveckling till nöjda kundreferenser nu är sluten, slutar Symsofts content marketing arbete med det? Nej, planerna för nästa steg är redan i full gång, nu med fokus på att öka spridningen av det framtagna materialet och med hjälp av nya verktyg säkerställa att det fortsätter bidra till att skapa nya affärer.

Har du exempel på hur du själv eller någon i din omgivning har arbetat framgångsrikt med att återvinna content? Skriv gärna en kommentar och berätta! Vill du ha fler tips kring content recycling är du välkommen att höra av dig.

Dela:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

 

Post Comments

Du kanske också gillar

Thought leadership handlar om att ta vara på företagets unika position på marknaden för att generera värdefulla insikter och ge råd kring det som betyder mest för våra kunder. VI

Läs vidare

KPIer inbound marketing - vad och för vem ska jag mäta?

Öppningsgrad, klick, följare, lästid... De taktiska mätetalen för inbound marketing är absolut inte oviktiga men frågan blir: för vem och varför? Vi benar ut olika typer av KPI:er.

Läs vidare

Följ bloggen via epost

Sök i bloggen