Kommunicerar du med företag? Eller med människor?

Malin Sjöman

Amerikanska undersökningsföretaget ITSMA har i en serie studier visat på värdet av att anpassa marknadsföringsbudskapen utifrån behoven hos både företag och individer. Leverantörer som personaliserar budskapen och adresserar sina potentiella kunders specifika affärsutmaningar ökar sina chanser att bli ett tänkbart alternativt. De som dessutom kan visa att de förstår köparens unika affärsbehov står högst i kurs.

För att kunna personalisera kommunikationen måste vi börja med att förstå våra kunder. Inte som grupper av företag med en viss omsättning, av en viss storlek eller i en viss bransch. Men inte heller som en grå massa av beslutsfattare med liknande roll, befattning och befogenheter i företaget. Det är först när vi förstår våra kunder som verkliga människor, med drivkrafter, mål, ambitioner och utmaningar, som vi kan möta deras behov.

Personas hjälper dig komma närmare individen

Att arbeta med personas kan hjälpa oss att bygga verklig kundinsikt på ett strukturerat sätt. Genom att sen bygga en berättelse och utveckla content som vänder sig direkt till olika personas som individer, i stället för hela marknaden, blir vi mer konkreta och relevanta i vår marknadsföring.

I en av sina senaste studier tar ITSMA tempen på hur B2B-företag inom IT, telekom och professionella tjänster arbetar med personas för bättre kunna skräddarsy och personalisera sin kommunikation. Närmare hälften av de tillfrågade B2B-marknadsförarna använder sig av personas i någon form. De flesta är förtfarande i början på sin resa och har ännu inte finslipat sina verktyg och processer. Det betyder i sin tur att den som lyckas anpassa sin kommunikation efter individers, inte bara företags, behov idag har alla möjligheter att ta täten framför sina konkurrenter.

Fem sätt att dra nytta av personas i din marknadsföring

  1. Anpassa budskapet efter målgruppens behov – Grundidén är att det blir enklare att kommunicera direkt till målgruppen, snarare än till den stora grå massan, om du klätt på den med tankar och känslor. Verklig kundinsikt förenklar också arbetet med att definiera och välja vilka övergripande kommunikativa teman du ska hänga upp kommunikationen kring.
  2. Tala till dina personas på deras eget språk – Ju bättre du förstår din målgrupp, desto större förutsättningar har du att anpassa språket i din marknadsföring och hitta rätt tonalitet utifrån vem du kommunicerar med.
  3. Paketera och dela ditt content för dina personas – Ta reda på hur dina personas föredrar att konsumera sitt content och använd insikterna för hur du väljer att paketera din berättelse och i vilka kanaler du ska sprida den.
  4. Bjud in dina personas till företagets webbplats – Tänk också på att alla dina utvalda personas bör känna sig välkomna när det besöker företagets webbplats. Se till att du har ingångar som möter deras olika behov.
  5. Rekrytera referenskunder som speglar den målgrupp du vill nå – Också i valet av referenskunder och i arbetet med att skapa successtories har du nytta av att veta mer om vem du ska kommunicera med och vad de är intresserade av. Så långt du har möjlighet, välj ut kunder och företag som speglar de personas du vill möta med din kommunikation.

—–

Använder du personas för att förbättra din marknadsföring? Hur gör du för att få en bra bild av din målgrupp? Hur använder du personas i content marketing-arbetet? Lämna gärna en kommentar eller hör av dig direkt och berätta!

Dela:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

 

Post Comments

Du kanske också gillar

Arbetar du på ett traditionellt B2B-företag där det finns förväntningar på att driva events och göra klassiska produktblad, samtidigt som du och ditt team ska få företaget att arbeta mer…

Läs vidare

När vi precis tagit klivet in i ett nytt spännande år och dessutom ett helt nytt decennium är det ett bra tillfälle att stanna upp och reflektera över vad vi…

Läs vidare