Hoppa till innehåll

Kravställning byrå – fyra vanliga misstag

Anna Lindman

Kravställning byrå, lätt eller jättesvårt? Kanske upplever du som marknadschef att du inte får den leverans du förväntar dig när du samarbetar med olika byråer. En marknadsföringskonsult eller den byrå du anlitar borde ju rimligtvis förstå vad du behöver, hur svårt kan det vara? Det kan faktiskt vara väldigt svårt. Här listar jag de fyra vanligaste misstagen som görs vid kravställning och tips på vad du bör ha i åtanke nästa gång du ska jobba med en byrå.

1. Kravställning byrå – är du en ovan kravställare

Är du ny, har mindre erfarenhet inom området marknadsföring och kommunikation eller är en ovan beställare kan det vara svårt att ta lead på ett marknadsföringsprojekt på egen hand tillsammans med en byrå. Saknas erfarenheten blir det svårt att sätta rimliga krav på byrån och göra en tillräckligt tydlig brief för uppdraget. Förväntningarna kan bli större än vad uppdraget är budgeterat för.

Det blir också svårt att avgöra hur lång tid olika moment tar, vad något bör kosta eller inte kosta eller vilka filer som byrån behöver för att kunna färdigställa vissa projekt.

Lösning: Fråga vilket underlag och frågeställningar som byrån behöver ha svar på för att kunna utföra uppdraget. På så sätt kommer du också se vilka delar som du behöver svar på från dem. Det är bra att vara öppen med att du är ovan beställare.

>> Ladda ner vår e-bok ”Så blir du en tydlig kravställare” för mer tips och en smidig checklista

 

2. Bristfällig brief vid kravställning byrå

Att bygga ett hus eller beställa ett uppdrag av en byrå är ungefär samma sak. Nej, inte exakt samma sak men likheterna är slående: vare sig byggfirman eller byrån kan gissa sig till hur du vill att ditt hus eller kampanj ska se ut och genomföras. Därför att det viktigt att du lägger ner tid för att sätta ramen dvs briefen för projektet samt att ni går igenom ansvarsfördelningen av projektet dvs vem gör vad.

Lösning: Lägg tid på att göra en bra brief till byrån. Precisera syftet, målet, tidsplanen och budgeten med projektet, samt vilka delar och moment du behöver ha hjälp med från byrån.

Exempelvis: Projektet ska vara klart om en månad, vi har x kr i budget. Syftet med projektet är att skapa en enkel och tydlig landningssida som konverterar mot vårt webinar med en uppföljande köpresa. Vi bygger landningssidan själva men behöver er som byrås hjälp med att göra den grafiska utformningen (wire frames) av landningssidan samt att skriva copy till både landningssidan och till de uppföljande breven i köpresan. Vi har som mål att få x anmälningar till webinaret varav x heta leads.

Vad gäller ansvarsfördelningen så kommer exempelvis byrån producera underlaget men då behöver de exempelvis underlag i form av grafisk profil, kontaktpersoner att intervjua inför de texter som ska skrivas till både landningssidan och de uppföljande breven.

Är du osäker på hur du formulerar en bra brief inför ett projekt. be byrån att skicka över en brieifmall till dig som du sedan fyller i och går igenom tillsammans med byrån. Och kom ihåg: en engagerad byrå vägleder dig redan i detta stadie eftersom båda parter vill landa rätt i projektet.

>> I ”B2B-podden” diskuterar vi mer kring detta i ett av avsnitten. Lyssnar gör du här!

3. Svårt att prioritera

Det är lätt hänt att när du väl får igenom budgeten för ditt projekt, så vill du få med precis allt i och gärna lite till. Det ryms förmodligen inte inom din budget och blir kanske inte heller rent budskapsmässigt det bästa. Försök inte få med allt, utan våga välja bort. Det är heller inte helt ovanligt att nyckelpersoner i organisationen kommer in långt senare i projektet och har tillägg och synpunkter när projektet är sitt slutskede och snart ska lanseras.

Lösning: Ta hjälp av byrån med prioriteringar. Istället för att göra allt och halvbra, vässa upp de delar ni väljer att göra i projektet till att bli riktiga guldkorn. De gör att projektet blir tydligt redan under processens gång och kommer  sticka ut på ett positivt sätt.

Kommer nyckelpersoner in mitt i projektets gång och har synpunkter på leveransen så är lösningen att alltid att gå tillbaka till huvuduppdraget, dvs vad var syftet och målet med projektet.  Är synpunkten irrelevant strunta i den, är den däremot relevant så få du tillsammans med byrån se om det går att lösa nu, eller längre fram.

4. Bristfälligt samarbete och kommunikation med byrån

Håll inte på information som kan påverka projektet. Var transparent om något i planen förändras. Gör hellre fler kortare avstämningar tillsammans med byrån så ni hamnar rätt. Se det som ett tight samarbete och partnerskap. Vi vill få dig och ditt företag att lyckas!

Lösning:

Be byrån om råd hur ni ska få en effektiv dialog och kommunikation i projektet, de har lång erfarenhet så använd dem som utgångspunkt istället för att skapa egna processer för projektet. Hur brukar byrån stämma av med sina kunder? Vilka program använder de? Se till att du dokumenterar viktiga delbeslut under projektets gång.

 

Kravställning mot byrå. Inte alltid helt enkelt. Om du vill säkerställa att dina kommande marknadsförings- och säljinsatser landar som de ska så ladda ner vår guide för att få hjälp att bli en tydligare beställare mot byråer. eller läs mer om vårt erbjudande här.

 

 

Dela:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

 

Post Comments

Du kanske också gillar

Marknadsföring och försäljning åt samma håll

Vid det här laget gissar jag att du som de flesta andra insett att B2B-kundens köpresa blivit allt mer digital! Men har du på riktigt satt dig ner och funderat

Läs vidare

Thought leadership för den modige

Thought ledership blir alltmer betydelsefullt när du baserar delar eller hela din B2B-affär på tjänster. När fler B2B-företag säljer lösningar på problem som kunderna står inför blir trovärdigheten en mycket

Läs vidare

Följ bloggen via epost

Sök i bloggen