Några godsaker från årets bloggskörd om B2B marknadsföring

Susanne Hägvall

Det finns många intressanta B2B-personligheter och en mängd bloggar att hämta inspiration och kunskap ifrån när det gäller den ”nya B2B-marknadsföringen”. Här har vi valt ut ett litet smakprov på några insiktsfulla och användbara inlägg från året som gått. Det handlar om allt från hur du engagerar dina kunder, om trender och marknadsförarens nya villkor till konkreta tips på hur du lyckas med din content marketing.

B2B CMOs: Is It Time for you to Evolve or Move On?

I somras släppte Forrester och Business Marketing Association som visar att 90 procent av de tillfrågade marknadscheferna anser att kompetensen inom marknadsföringsområdet måste breddas avsevärt för möta det nya förutsättningar som den digitala utvecklingen innebär. En annan intressant aspekt som undersökningen visar är att marknadsavdelningens inflytande på företaget övergripande strategi är större idag än för bara två år sedan.  Läs mer om undersökningen här.

10 lessons journalists can teach content marketers

Journalistens självskrivna uppgift har alltid varit att förmedla berättelser och fånga läsare. Redan sedan långt innan vi visste vad Internet, virala videos, Twitter, LinkedIn och andra sociala medier var. Som marknadsförare finns en hel del vi kan lära, som vi kan applicera i vår content marketing. Så, vad är det då för berättarknep som håller än idag och hur kan vi använda dem för att göra vårt eget innehåll ännu bättre, för ännu fler läsare? Läs och lär

Ultimate Content Marketing Editorial Calendar Template Every Marketer Needs

Enligt Pam Moore, grundare MarketingNutz, väljer många företag den enkla vägen när de börjar arbeta med content marketing och fokuserar på tekniken och det taktiska. Man fokuserar på att skapa Twitter-konton, LinkedIn-profiler och företagsbloggar, gräver ner sig i tekniska detaljer eller går kurser i sociala media. Trots det finns det fortfarande en dålig kunskap om hur det praktiska arbetet bör planeras och hur man når sin publik. Man vet inte heller hur arbetet med de digitala medierna ska integreras som en naturlig del i verksamheten. I detta blogginlägg betonar Pam vikten av god planering och att känna sin publik. Hon delar också med sig av handfasta mallar att använda i ditt eget content marketing-arbete. Inlägget är en del i bloggserien ”How to Get a Grip on Social Media”.

2014 B2B Content Marketing Research: Strategy is Key to Effectiveness

2014 B2B Content Marketing Trends släpptes för 4:e året i rad i höstas av Content Marketing Institute (CMI) och Marketing Profs. Studien tar pulsen på hur amerikanska B2B-företag använder content marketing idag och vad som avgör hur väl de lyckas. I årets studie mätte man för första gången betydelsen av att ha en dokumenterad strategi för att nå framgång och det visade sig ha en avgörande betydelse för vilken effekt företagen upplever att deras content marketing-insatser ger.

50 Content Marketing Predictions for 2014

I USA har arbetet med content marketing kommit betydligt längre än här hemma, så här kan vi lära och inspireras för att hitta vägar att komma vidare i vårt eget arbetet. I ett antal korta förutsägelse siar några inflytelserika thought leaders inom content marketing om utvecklingen inom området inför 2014. Joe Pulizzi från CMI har samlat deras tankar i ”50 Content Marketing Predictions”, där du bland annat kan läsa att ”Companies will put customer-centric content strategies and execution plans together and stop random acts of content creation”, enligt Sarah McIntyre, director Bright Inbound Marketing. Läs fler spaningar, håll med eller säg emot och fundera över dina egna förväntningar av content marketing året 2014.

20 B2B Marketing Blogs You Need To Read

Vill du läsa ännu mer? Michael Brenner driver bloggen B2B Marketing Insider och är Vice President of Global Marketing på SAP. Bloggen i sig är en mycket bra inspirationskälla och i det här inlägget tipsar han om andra bloggar, företag och personer värda att följa för dig som är intresserad av B2B-marknadsföring.

Slutligen vill vi på Crescando önska alla en riktigt God Jul & Gott Nytt År.

Hör gärna av dig med egna tips på intressanta inlägg, artiklar eller bloggare som du följer för att utvecklas och inspireras av allt det nya som händer inom B2B-området.

Dela:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

 

Post Comments

Du kanske också gillar

I dagens digitala tillvaro suddas gränsen den mellan den privata och yrkesmässiga online-upplevelsen ut. Du läser, lyssnar och tar del av det som faller inom ditt intresseområde, oavsett när du…

Läs vidare

Sedan 2013 har vi hjälpt B2B-företag att bygga relationer, varumärken och affärer i det nya marknadsföringslandskapet. Genom att byta namn vill vi ännu tydligare positionera oss som B2B-byrån som hjälper…

Läs vidare