Hoppa till innehåll

Podd som del av din B2B marknadsföring

Maria Hagman

Speaker Vill du hellre lyssna på inlägget, klicka här!

Hur många poddar lyssnar du på och hur ofta? Allt fler svenskar lyssnar regelbundet på någon av den mängd av poddar som erbjuds.Formatet har gått från att vara en trend till en naturlig del av marknadsföringsmixen som en varumärkesbyggande komponent. Men är inte en podcast dyr att producera och tids- och resurskrävande? Det behöver det inte vara – om du omvärderar vad en podcast är och hittar en ambitionsnivå som fungerar för dig, så kan en podcast bli en stor tillgång i din B2B-marknadsföring.

Podd som komplement

Människor tar till sig information på olika sätt. En del föredrar att läsa, andra vill se och ytterligare andra lyssnar bäst av allt. Hur du väljer att kommunicera beror dessutom på vad du vill förmedla för information; en instruktionsvideo eller skriven manual kan vara tydligare format än samma information i en podcast.

Ett poddavsnitt kan vara ett bra komplement. Du kan till exempel ha skrivit ett blogginlägg som är produktfokuserat medan själva podden istället blir ett tillfälle för dig och en gäst att fördjupa er i ett resonemang om produktutvecklingen.

Tänk enskilda avsnitt, inte serie

Att börja med en podcast betyder inte automatiskt att du binder upp dig för att producera ett avsnitt i veckan i all framtid. De som väljer att skapa en serie som publiceras regelbundet kanske gör så för de behöver en inkomst från podden (kändisar som gör reklaminslag i sin egen podd) eller de vars ämnen ändras varje vecka (nyhetspoddar). Ett mer realistiskt och lättare sätt är att i början tänka i termer av enskilda avsnitt, istället för ett långsiktigt åtagande. Du kan till exempel göra en miniserie om tre avsnitt på ett specifikt ämne som är aktuellt för ditt företag just nu. Med enskilda avsnitt behöver du heller inte en röd tråd på samma sätt som om du skapar en serie. Vem som leder podden kan variera, likaså stil och språk. Det gör det lättare att rikta avsnitten till olika målgrupper.

Kort och lättlyssnat

Många lyssnar på poddar på väg till eller från jobbet, alltså som privatperson och på språng. Ha det i åtanke när du producerar ditt avsnitt; kräv inte att lyssnaren ska kunna ta till sig detaljerad information i form av för mycket siffror. Du kan i podden hänvisa till skrivet material som du laddar upp i show notes eller som ligger på din hemsida där avsnittet hämtas. Kortare poddar har generellt högre genomlyssning eftersom lyssnaren har tid att lyssna på hela och missar inte information. Om du har ett mer komplicerat ämne som diskuteras kan det vara bättre att dela upp podden i två kortare avsnitt eller strukturera upp ett avsnitt i två tydliga delar.  

Skapa engagemang med en gäst

Att podda ihop med en profil eller expert inom er bransch kan hjälpa dig att stärka ditt varumärke. Du bör formalisera att din gäst marknadsför materialet i sina egna kanaler – ett samarbete som gynnar alla inblandade genom att trafiken i era kanaler ökar. Att höra någon prata engagerat om ett ämne brukar engagera lyssnarna, det har du kanske själv upplevt i olika situationer. Att då ta hjälp av någon som på detta sätt kan lyfta ett ämne blir en bra boost. De som lyssnar på din podd kan bli intresserade av att ta kontakt med dig eller så fördjupas en existerande lojalitet mot ditt varumärke.

Att tänka på när du vill podda

  • Håll podden aktuell, det vill säga prata om aktuella ämnen eller hitta en vinkel som gör ämnet aktuellt.
  • Var tydlig med vem du riktar dig till varje avsnitt: är det ett avsnitt där du förklarar grundläggande begrepp eller ett för insatta där dialogen hålls på en högre nivå?
  • Vet du hur du ska mäta effekt? Vad är bra KPI för dig?
  • Kan du lösa de rent tekniska bitarna och vet någon som kan producera?

—-

Låter det svårt? Ta kontakt med oss på Crescando så hjälper vi dig att passa in poddformatet som del av din B2B-marknadsföringsmix. Jag har mångårig erfarenhet av att producera, leda och vara gäst i poddar. Du når mig på maria@crescando.se

Dela:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

 

Post Comments

Du kanske också gillar

Ett värdeerbjudande är ett löfte om de värden du erbjuder dina kunder genom dina produkter och tjänster. Det beskriver också hur värdet levereras och inte minst hur dina kunder och

Läs vidare

För B2B-marknadsförare har LinkedIn, särskilt på senare år, kommit att bli ett ovärderligt verktyg i det dagliga arbetet. Men varför? Här tar vi en närmare titt på vad som gör

Läs vidare

Följ bloggen via epost

Sök i bloggen