Orango

INBOUND MARKETING RÄTT MODELL FÖR ORANGO ATT KONVERTERA LEADS TILL KUNDER

Konsultföretaget Orango är en av Sveriges främsta specialister på digitala affärsplattformar. Hösten 2017 insåg företaget att man behövde ta ett nytt grepp om sin digitala kommunikationsstrategi. Lösningen blev inbound marketing och ett rikt content-bibliotek som idag inspirerar, informerar och utbildar företagets kunder.

INBOUND KNYTER SAMMAN DEN DIGITALA MARKNADSFÖRINGEN

Carolina Jarl, Head of Marketing på Orango berättar hur företagets inbound-resa började:

- Vi behövde hitta en modell och en strategi för att kunna knyta samman vår digitala kommunikation så som epost-marknadsföring, SEO och lead nurturing. Inbound marketing visades sig vara tillvägagångssättet att koppla de här delarna till webben som är den centrala punkten med ett tydligt syfte: att konvertera besökare till leads och leads till kunder.

first-quote-purple

Inbound marketing visade sig vara tillvägagångsättet som gjorde det möjligt för oss att knyta ihop hela vår digitala kommunikation.

– Carolina Jarl, Head of Marketing Orango

BÖRJAN PÅ EN RESA

När Orango kom i kontakt med B2B-byrån Crescando via samarbetet med Microsoft blev det kickstarten på Orangos inbound marketing-resa. Tillsammans gjordes mycket av grundarbetet i form av buyers journey-projekt för att kartlägga köpresor, utveckla personas och mappa erbjudanden mot målgruppens behov. Arbetet resulterade i en budskapsplattform och konkreta budskap för varje område.

För varje köpresa gjordes också en grundlig SEO-analys som tillsammans med budskapsplattformen blev grunden för den redaktionella planering.

På övergripande nivå gjordes en digital inventering där Crescando gick igenom Orangos sociala medier konton, företagswebb och nyhetsbrev och föreslog hur kommunikationen i dem kunde förtydligas.

Orango köpresor - personas
first-quote-green

Jag ser det verkligen som en fördel att Crescando arbetar med så många företag inom IT-sektorn. Det gör dem pålästa och insatta i vår bransch, vilket är till stor nytta för oss.

– Emelie Hallberg, Marketing Manager på Orango

 

Porträtt Emelie

ETT FOKUSERAT ARBETE SOM GER RESULTAT

Så har satsningarna på inbound och content marketing gett resultat? I filmen här nedanför kan du höra Carolina Jarl berätta om hur både trafiken till företagets sajt, antalet nya leads och inte minsta antalet kunder ökade kraftigt redan det första året!

first-quote-purple

Redan första året av samarbete steg antalet besökare på vår site kraftigt och antalet konverteringar via hemsidan ökade med över 500%. Det viktigaste är att vi på marknad kan leverera mer kvalificerade leads till sälj än tidigare.

– Carolina Jarl, Head of Marketing Orango

 

LÖPANDE CONTENT-PRODUKTION

Idag har Crescando i uppdrag att löpande producera innehåll till Orangos webb och lead nurturing-flöden. Merparten av allt innehåll levereras med annonstexter för Google Ads och banners för display-annonsering - allt för att sänka tröskeln för aktivering av materialet.

>> Vill du titta närmare på Orangos content kan du göra det här!

Andra sätt att hjälpa Orango skala upp verksamheten har varit att skapa processer för uppföljning, mätning och optimering samt rekommendera KPI:er. Med det operativa arbetet etablerat, fokuserar Crescando tillsammans med Orango även på det strategiska, att utvärdera hela inbound-arbetet och att hela tiden lyfta Orangos arbete till nästa nivå.

Orango 200214

Orangos blogg blev utsedd till en av Sveriges bästa företagsbloggar både 2018 och 2019.

 

first-quote-green

Gänget på Crescando är superhärliga att arbeta med. Alltid nyfikna, positiva och väldigt strukturerade. Jag gillar att vi kan bolla idéer, att de utmanar oss och ser till att vårt innehållsarbete utvecklas.

– Emelie Hallberg, Marketing Manager Orango

 

Dela: