Företaget, varumärket och jag. – del 2.
Malin Sjöman
För 200 år sen var arbete och fritid ett: vi levde och arbetade på gården. Vi odlade vår mat, skötte djuren och tog hand om våra barn. Sedan kom industrialismen och vi började dela upp dagen. Stämpelklockan markerade gränsen mellan vad som var fritid och vad som var arbetstid.
Så var det länge. Även för bara 15 år sen hade de flesta av oss fortfarande en fast telefon hemma och en annan på jobbet. Vi hade en epostadress som vi kom åt från vår arbetsplats. Vi hade vänner vi umgicks med på vår fritid och kollegor som vi talade med på jobbet.
Idag jobbar många av oss på mer flexibla arbetstider. Nästan ¾ av Sveriges befolkning arbetar mobilt i någon form, ofta hemifrån. Vi har nu en mobiltelefon som vi tar med oss var vi går. Vi har tillgång till all vår mail, hela tiden, oavsett var vi är. Vi använder en allt större del av vår tid till att nätverka och bygga relationer: inte bara med våra vänner utan med de som kan bli våra kunder, våra affärspartners och våra kollegor. De sista åren har mycket av nätverkandet även börjat speglas från den fysiska världen till sociala nätverkssajter som LinkedIn och Facebook. Vill vi väcka opinion och dela en åsikt bloggar vi. Vi twittrar och är med i digitala forum. Många av oss försökte i början skilja ut våra privata vänner från våra professionella kontakter i sociala media. Nu har vi insett att det inte fungerar i praktiken. Vi är de vi är, oavsett privat eller på jobbet. Gränserna mellan vårt privata och vårt profesionella liv har suddats ut igen. Och viktigast av allt: vi tar med oss vårt nätverk dit vi går.
Jag skrev tidigare om hur det interna kultur- och värderingsarbetet blir en allt viktigare del i företag varumärkesarbete. Speciellt för relationsintensiva B2B-företag är varumärket summan av alla medarbetarnas bidrag till kunddialogen och den bild de målar upp. Frågan blir då vad som händer när vi å ena sidan förväntas ”leva varumärket” och vara ambassadörer som delar företagets värderingar samtidigt som gränserna suddas ut mellan vårt privata och professionella jag.
Jag tror att vi som individer kommer lägga ännu mer vikt vid att välja det företag eller organisation vi ska jobba för. De arbetsuppgifter eller den lön vi får spelar självklart stor roll – men lika viktigt blir det att organisationen står för det vi står för och låter oss vara den vi är också på jobbet.
Och det omvända blir då också sant: rekryterande företagare kommer i allt högre grad titta bortom vilken bakgrund kandidaterna har och vilken kunskap de besitter för att också hitta personer som delar företagets värderingar och speglar varumärkets positionering. Varumärkesarbetet blir nu inte bara en del av det interna kulturarbetet. Det börjar redan i rekryteringsarbetet, både utifrån företagets och medarbetarens sida!
Du kanske också gillar
Lyssna på B2B-podden som gästas av Pernilla Brouzell, konsult inom Customer Experience Management, förändringsledning och marknadsföring, om värdet av och vägen till att få till ett kundfokuserat tänk i hela
Christoffer Williamson, Group Digital Experience Manager på Camfil gästar B2B-podden och diskuterar martech och utmaningen att navigera i den spännande men också komplexa världen av ökad digitalisering och nya systemlösningar.
Mer inspiration direkt i din inbox?
Fyll i din epostadress så håller vi dig uppdaterad.